Tetiba ase rindu ngn kelab WAWASAN semasa di UNITAR.. Aku selaku Timbalan Presiden 1 kelab.. Masa tu aktif sangat buat program.. Bwk budak2 UNITAR ke program2 secara percuma.. Tahun terakhir ke Sarawak.. Best tak hengat...
Asal penubuhan kelab WAWASAN ni kt UNITAR sgt byk mendapat tentangan.. Asal dr MPP bernama Iqbal. Dia ni pemuda PAS, dia kt WAWASAN ni bwk politik ke kampus.. Sbb WAWASAN ni NGO yang dibiayai oleh UMNO.. HEk elleh terok btl depa ni.. dari presiden sampai la ke professor.. tentangan habes habes2an.. Pembentangan dan proposal demi proposal diusul kan.. Yang seingat aku time tu aku, labu, dan nizam...
Mmg byk program kami dpt sponsor dari WAWASAN pusat.. Tak salah pon.. demi student2 UNITAR.. bukan kami nk mengajak dorang ni berpolotik pon... Kami tetap aktif dn ikut program WAWASAN pusat. Kami menjadi fasilitator utk program2 kecemerlangan utk pelajar2 sekolah dia selangor.. Labu ler orang yg mengheret aku utk aktif program2 mcm ni.. Dek kerana mmg kena dgn jiwa aku, aku perjuangkan.. Sehinggalah tertubuh nya KELAB WAWASAN UNITAR.. Presiden Labu, aku timbalan2 dan nizam timbalan 2... Dan jugak sahabat2 PIONEER yang lain.. Izan, Nani, Kak Zinatul Asyikin, Ikin, Shu, Haiza,
Setiap tahun kami akn anjurkan STD... Sukarelawan Turun Desa... First program kami ke Pulau carey... Best gila.. Kami ditempat kan di satu2 nya kampung melayu yg ada di pulau carey... Takde elektrik.. Prohram perlu tamat sblm 10.. kalau tk mmg bergemerlpan la satu kampung.. Dan di situ la pertama kali menangguk ikan di laut.. Gambar program kami masuk akhbar.. tatau la aku simpan lg ke tak.. kalau ade nanti akn diupload..
STD ke dua diadakan di Pekan Pahang.. Dapat budget dari Najib, our beloved PM.. masa tu dia Menteri Pertahanan.. Sebab nk naik jd TPM ms tu.. Kami diberi peluang buat kt kampung dia... Ms mlm penyerahan sponsor, kami dijemput makan malam dirumah nye.. Ade lg gambar tersebut disimpan.. Aku amek gambar dgn DSNajib sambil PEACE di jari.. hihihihih... seronok sgt... PEACE NO WAR!!
STD ke 3 di Kg Mang sarawakkkk... The BEST EVER program... Aku jd penasihat program masa tu.. mmg syiok x hengat bebenor... Sampai lani aku dan hubungan keluarga angkat sarawak x pernah putus.. BEST sgt...
Itu la dia zaman2 kegemilangan dan keaktifan aku.. Dan dek kerana Kelab WAWASAN la aku mengenali insan yang amat amat amat dicintai.. a.k.a Mr Janggoatsss.. Ahakss....
Thursday, October 7, 2010
Alhamdulillah..
Smalam meeting, aku bgtahu bos aku xmo wat coding, bos suh cr pengganti aku.. Aku nk focus more on documentation dan requirement.... Bestnye...
Perjuangan yang belum selesai..
Skarang ni malaysia bergolak dek kerana isu politik... Bukan la begolak mcm kt indonesia atau thailand tu.. Aku jd addicted utk membaca dan mengkaji segala issue2 semasa ttg politik Malaysia..
Asalnya bila mcm2 cerita ala2 rekaan satu demi satu di dengar.. Dengan itu aku menjadi kn internet sebagai perantara utk aku mengkaji dan mengorek.. Akhirnya aku jd addicted...
Aku benar2 tak faham mengapa orang terlalu benci UMNO? Org melayu pulak tu.. tapi aku yakin ni sume agenda org2 kapir utk melayu sendiri membenci pertubuhan yg selama berpuloh2 tahun memperjuang kan nasib orang melayu...
Ye, tk dinafikan terdapat pemimpin yg korup or pecah amanah, tp bg aku itu masalah individu tersebut... apa yang penting adalah matlamat dn perjuangan parti tersebut..
Daripada kau dok membuta tuli menyokong PKR? yang dh sah2 nmpak sgt awal2 pertubuhan parti tersebut utk memperjuang kan individu tertentu.. PAS? dulu aku sokong jgk sbb dia islamic parti.. tp sejak bersengkokol ngn DAP laknat tu, aku jd meluat dan terserlah kehipokritan meraka ni.
Maka hari demi hari aku sentiasa membaca perkembangan ini... Cuma aku pelik dan jelik, orang melayu sendiri menghina dan membenci UMNO... Mereka ni ibarat manusia yg buta sejarah dan golongan2 manusia yg tidak mengenang budi.. Aku jugak masih belom lahir zaman itu.. tapi kite kan ade internet, kite kan belajar sejarah semasa zaman sekolah dulu... Kaji la, jgn la asek dok dgr apa org kata tanpa selidik.. Ape punye bod la depa ni...
Apa pun aku sebagai rakyat malaysia aku mendoakan kesejaheraan semua umat manusia terutama yg beragama islam.. Dan berharap satu nanti orang melayu akn kembali bersatu..
Kalau la aku di izinkan suami untuk berpolotik... Lama dah aku aktif dan join kan diri... Matlamat aku satu, membantu org yg memerlukan bantuan dan kempen besar besaran untuk menyedarkan orang2 melayu ni.. Aku memberikan 200% sokongan pada PERKASA... Darah aku akn mengalir dengan pantas setiap kali PERKASA berani utk tampil kehadapan utk memperjuang dan mempertahan kan ape yg hak!
Sememangnya perjuangan kite semua masih belum selesai....
Asalnya bila mcm2 cerita ala2 rekaan satu demi satu di dengar.. Dengan itu aku menjadi kn internet sebagai perantara utk aku mengkaji dan mengorek.. Akhirnya aku jd addicted...
Aku benar2 tak faham mengapa orang terlalu benci UMNO? Org melayu pulak tu.. tapi aku yakin ni sume agenda org2 kapir utk melayu sendiri membenci pertubuhan yg selama berpuloh2 tahun memperjuang kan nasib orang melayu...
Ye, tk dinafikan terdapat pemimpin yg korup or pecah amanah, tp bg aku itu masalah individu tersebut... apa yang penting adalah matlamat dn perjuangan parti tersebut..
Daripada kau dok membuta tuli menyokong PKR? yang dh sah2 nmpak sgt awal2 pertubuhan parti tersebut utk memperjuang kan individu tertentu.. PAS? dulu aku sokong jgk sbb dia islamic parti.. tp sejak bersengkokol ngn DAP laknat tu, aku jd meluat dan terserlah kehipokritan meraka ni.
Maka hari demi hari aku sentiasa membaca perkembangan ini... Cuma aku pelik dan jelik, orang melayu sendiri menghina dan membenci UMNO... Mereka ni ibarat manusia yg buta sejarah dan golongan2 manusia yg tidak mengenang budi.. Aku jugak masih belom lahir zaman itu.. tapi kite kan ade internet, kite kan belajar sejarah semasa zaman sekolah dulu... Kaji la, jgn la asek dok dgr apa org kata tanpa selidik.. Ape punye bod la depa ni...
Apa pun aku sebagai rakyat malaysia aku mendoakan kesejaheraan semua umat manusia terutama yg beragama islam.. Dan berharap satu nanti orang melayu akn kembali bersatu..
Kalau la aku di izinkan suami untuk berpolotik... Lama dah aku aktif dan join kan diri... Matlamat aku satu, membantu org yg memerlukan bantuan dan kempen besar besaran untuk menyedarkan orang2 melayu ni.. Aku memberikan 200% sokongan pada PERKASA... Darah aku akn mengalir dengan pantas setiap kali PERKASA berani utk tampil kehadapan utk memperjuang dan mempertahan kan ape yg hak!
Sememangnya perjuangan kite semua masih belum selesai....
Sunday, October 3, 2010
Aqilah masuk 5 bulan dan Haziq 3 tahun..
Alhamdulillah.. Dah abes study.. dh ade ruang bernafas.. Tapi masih menyesuaikan diri untuk membahagikan masa untuk kerja, anak2 dan suami... Yelah dulu sorang je anak, skang bertambah tanggungjawab.. Nasib baik la aku dikurniakan suami yang memahami.. Namun aku tetap akn berusaha untuk menyesuaikan keadaan... Sbnrnya apa yg ase kelam kabut tu sbb skang ni ase penat tu x cm b4.. Mmg terasa letih tu lbh sbb menyusu badan kot..
Aritu ade baca artikel, sekali bf selama 20 minit tu umpama berlari diatas treadmill selama 1 jam atau berenang satu pusing swimming pool. Ngeh ngeh ngeh.. tapi kan aku tak jgk kurus2.. makin bulat ade la sbb ase lapar je.. x hengat nye lapar rasa...
Seperti di khabarkan aku masih menyesuaikan diri untuk menguruskan segalanya setiap hari.. Skangni, lipat baju pon seminggu x tentu skali.. hahaha.. benda paling aku x suka buat... Masak mmg konsisten hari2.. Sbb kalau masak, mmg puas ati makan.. leh tambah2 kan.. Cemana la nk kurus asek fikir makan je..
Basuh baju, sapu rumah, kemas rumah.. Semua tu tidah dilakukan hari2.. huhuhu..
Ape pon aku sangat gembira dengan kehidupan yang serba lengkap skarang.. walau x mewah, tp dalam keadaan berkeserhanaan dan bahagia disamping keluar tersayang..
Semoga hubungan dan kebahagian ini berkekalan sehingga akhir hayat..
Aritu ade baca artikel, sekali bf selama 20 minit tu umpama berlari diatas treadmill selama 1 jam atau berenang satu pusing swimming pool. Ngeh ngeh ngeh.. tapi kan aku tak jgk kurus2.. makin bulat ade la sbb ase lapar je.. x hengat nye lapar rasa...
Seperti di khabarkan aku masih menyesuaikan diri untuk menguruskan segalanya setiap hari.. Skangni, lipat baju pon seminggu x tentu skali.. hahaha.. benda paling aku x suka buat... Masak mmg konsisten hari2.. Sbb kalau masak, mmg puas ati makan.. leh tambah2 kan.. Cemana la nk kurus asek fikir makan je..
Basuh baju, sapu rumah, kemas rumah.. Semua tu tidah dilakukan hari2.. huhuhu..
Ape pon aku sangat gembira dengan kehidupan yang serba lengkap skarang.. walau x mewah, tp dalam keadaan berkeserhanaan dan bahagia disamping keluar tersayang..
Semoga hubungan dan kebahagian ini berkekalan sehingga akhir hayat..
Thursday, September 2, 2010
3 bulan..
Lama nya x update blog... Aqilah pon dah 4 bulan.. budak cimbam tu.. mewarisi ketembaman ibunya.. ahaksss... Pejam celik dh ade 2 org anak dah haaa... ihihihi.. bila nk tambah 3,4,5,6.. ngeh ngeh ngeh..
Oh ye, Alhamdulullah aku masih berjaya menyusukan aqilah secara eksklusif... ALHAMDULILLAH... Aku nekad utk sehingga Aqilah 2 thn..
Oh ye, Alhamdulullah aku masih berjaya menyusukan aqilah secara eksklusif... ALHAMDULILLAH... Aku nekad utk sehingga Aqilah 2 thn..
Sunday, June 6, 2010
Rindunya kat Abang..
3 hari ni abang tak ade.. Abang ade camping badan beruniform kat Ulu Bendul.. tu yg aku iikut mama blk semban.. Esok tunggu kt umah semban je abang jemput.. Rasa lama nye la x jumpa abang.. windu windu windu..
Saturday, June 5, 2010
Semoga ada rezeki buat anak2 ibu..
Alhamdulillah rabu lepas aku dapat panggilan dr uitm untuk interview lecturer.. Dorang suruh aku prepare slide 5 min utk moc teaching.. Wah sempat ke, sehari je..
Walau masih di dalam pantang, ku gagah kan jgk utk berusaha yg terbaik.. Ini yang ku cita2kan.. Ini yang ku impikan.. Dorang kata nk pakai ramai lecturer, ade 20 kekosongan.. Dan yg mereka call ni adalah yg shortlisted.. Tapi aku x pohon lg.. Ya.. Mungkin rezeki anak2 org kata.. Jangan takut tambah zuriat, kerana pasti akan ada ezeki utk mereka.. InsyaAllah..
Masa interview td, aku rs x smpai 15 minit kot. Masuk2 ade 2 org panel.. Mereka suruh aku prepare slide and mulakan presentaation. Then aku tye nk introduce diri n background ke atau nk teruskan mengajar.. Mereka suh start slide je.. Sempat la kenalkn diri jgk.. Then satu panel leka baca aku nye cert.. Tak pandang langsung ape aku present.. Sorang lg asek pandang aku je.. Aku rs x dgr jgk ape aku present.. huhuh.. Mungkin nk tgk eye contact ngn kejelasan suara.. Tak sampai 5 slide depa suh aku duduk..
Then tanye 4-5 soalan jerk.. Pastu dah.. Huhuh.. Tatau la ade peluang ke tak ni.. Rupanya Uitm nk bukak asasi utk sc comp. Depa nk pakai ramai.. Aku tye, kt mana asasi tu, rupanya kt shah alam atau puncak alam je.. Wahh.. syiok la.. Memula cuak gak kot2 depa anta jauh2.. Tp Alhamdulillah... Kalau ade rezeki, tak la jauh kan.. ihihih...
Kalau aku berjaya interview td, next week depa call utk interview dgn top management.. Harap aku diberi peluangg... AMIN...
Walau masih di dalam pantang, ku gagah kan jgk utk berusaha yg terbaik.. Ini yang ku cita2kan.. Ini yang ku impikan.. Dorang kata nk pakai ramai lecturer, ade 20 kekosongan.. Dan yg mereka call ni adalah yg shortlisted.. Tapi aku x pohon lg.. Ya.. Mungkin rezeki anak2 org kata.. Jangan takut tambah zuriat, kerana pasti akan ada ezeki utk mereka.. InsyaAllah..
Masa interview td, aku rs x smpai 15 minit kot. Masuk2 ade 2 org panel.. Mereka suruh aku prepare slide and mulakan presentaation. Then aku tye nk introduce diri n background ke atau nk teruskan mengajar.. Mereka suh start slide je.. Sempat la kenalkn diri jgk.. Then satu panel leka baca aku nye cert.. Tak pandang langsung ape aku present.. Sorang lg asek pandang aku je.. Aku rs x dgr jgk ape aku present.. huhuh.. Mungkin nk tgk eye contact ngn kejelasan suara.. Tak sampai 5 slide depa suh aku duduk..
Then tanye 4-5 soalan jerk.. Pastu dah.. Huhuh.. Tatau la ade peluang ke tak ni.. Rupanya Uitm nk bukak asasi utk sc comp. Depa nk pakai ramai.. Aku tye, kt mana asasi tu, rupanya kt shah alam atau puncak alam je.. Wahh.. syiok la.. Memula cuak gak kot2 depa anta jauh2.. Tp Alhamdulillah... Kalau ade rezeki, tak la jauh kan.. ihihih...
Kalau aku berjaya interview td, next week depa call utk interview dgn top management.. Harap aku diberi peluangg... AMIN...
Monday, May 31, 2010
Bisnes?
Aku ni ase nak dok umah je.. bsrkan anak depan mata.. Tp apa aku nk buat utk bantu pendapatan keluarga?? Blh ke nanti dpt lbh kurang 4k sebulan mcm skang? Ermmm... atau mungkin lbh?? Tapi ape aku nak jual? Skang ni mcm2 aku tgk jual on9... Aku cari bende org tk jual lg.. Tapi ape bendenya ye???
Bercuti kerana pantang..
Alhamdulillah hari ni dah genap 34 hari aku berpantang... Pantang la konon.. Huhuh.. Mmmg mcm tk pantang.. tp still jaga jgk mana2 yg ptt jaga.. Alhamdulillah Aqilah x meragam.. Haziq pon baik... tak byk ragam.. aku mmg sengaja x anta nursery sbb nk gemok kan sket badan dia.. aritu ms aku masuk spital sblm bersalin, mmg dia kurus btl.. Kesian aku tgk, first time tgk pas kuar spital sblm besalin tu, rs nak menangis... Alhamdulillah.. 2 hari lepas g kedai makngah, sume kt haziq dah berisi...
Walau skarang dah ada 2 org anak, kasih dan sayang aku pd haziq x pernah berbelah bagi.. Ms mengandung aritu slalu fikir, cemana la nk syg 2 org anak serentak.. ihihih.. blh pulak aku terfikir mcm tu.. Sbb mmg haziq satu2 nye cahaya mata kami ms tu.. Tapi skarang, walau adik dh lahir, sayang ibu pd haziq masih mcm dulu.. Dan sayang ppd Adik pon mcm ibu saya abang haziq... Tak berbelah bahagi..
Mcm tu la pengorbanan ibu kan.. Ibu sayang kalian berdua hingga ke akhir hayat ibu..
Pd suami tercinta, dialah teman sejati ku ketika susah dan senang... Cinta juga yg tidak berbelah bahagi pada nya.. I love u abang.. :D
Walau skarang dah ada 2 org anak, kasih dan sayang aku pd haziq x pernah berbelah bagi.. Ms mengandung aritu slalu fikir, cemana la nk syg 2 org anak serentak.. ihihih.. blh pulak aku terfikir mcm tu.. Sbb mmg haziq satu2 nye cahaya mata kami ms tu.. Tapi skarang, walau adik dh lahir, sayang ibu pd haziq masih mcm dulu.. Dan sayang ppd Adik pon mcm ibu saya abang haziq... Tak berbelah bahagi..
Mcm tu la pengorbanan ibu kan.. Ibu sayang kalian berdua hingga ke akhir hayat ibu..
Pd suami tercinta, dialah teman sejati ku ketika susah dan senang... Cinta juga yg tidak berbelah bahagi pada nya.. I love u abang.. :D
Friday, May 28, 2010
Megi ke punya pasal?
Hari selasa aku dok rumah je sbb penat semalam seharian suntuk berjalan sakan di summit.. Tak hantar haziq pon, seperti biasa teman dia main2, pastu masak tgh ari, tunggu abah blk, pastu makan sama2, tgk tv, pastu tidooo.. ihihih..
Mlm tu aku teringin sgt nk makan megi tomyam, dihiris2 cili api.. ape lagi aku lantak 3 bungkus.. kongsi ler ngn abang.. Sedap nye ya Allah.. nikmat tk terkata, lama x makan megi tomyam ni.. yela, sblm terbesalin baik aku lepas kan hajat dulu kan..
Mlm tu kol 2 aku bgn, alamak, aku ceret beret ke.. perut memulas2... G toilet, lama termenung, tp x kuar2 jgk.. tp perut ni nye memulas mmg mcm nk membuang.. Pg tu 2-3 kali ke jamban..
Dlm 6 lbh aku bgn sbb abang pon nk g sekolah, niat di hati mmg nk buatkan sarapan ngn bekal utk abang.. Tp aku kata kt abang perut aku memulas2 ceret sbb mkn megi.. nyesal lak mkn megi.. aduiyai!!..
tp sbb ngntuk mlm td bejaga2 aku nk tido blk.. Aku tgk jm kol 631, perut memulas.. aleh2 tgk jam blk, 634.. lepas tu 638.. Alamak ni skt ceret ke nk beranak ni..
Aku panggil abg suh rasakan perut.. Abang kt perut aku keras.. ntah2 ni sakit nk beranak kot... Halamak.. biar betul.. tp tk rasa sakit pon rasa nk berakkkk...
Aku suh abg pegi je sekolah sbb aku pon nanti ade cek up kol 11 kat klinik kesihatan.. Aku kata nanti kalau nk terberanak ke ape aku g spital je la.. Pagi tu abg anta haziq g nursery.. sbb takut aku x dpt nk handle dia.. Perut semakin lama dn kerap memulas, sempat jgk la aku sapu rumah, basuh baju, basuh pinggan sume.. Aiseh skali 2 gelas terpecah.. berdebar lak rs.. Tgh aku kt daput tetiba abang bukak pintu.. Aikkk.. aku kt x jd g sekolah ke? Dia kt dia rasa tak sedap hati... Dia dah masuk highway, tp patah blk.. Syang jgk abang kat aku ye.. ihihih..
abang ajak aku g hospital.. Aku kt xmo la sakit sikit2 g spital.. nanti kang lg tensen macam ms haziq dulu.. Tp abg kt takpe, sungai buloh ok kot.. kite g cek je dulu.. Aku pon setuju, aku nk mandi dulu.. sempat la mandi btl2.. den teringat petua org tua2 isap air ujung rambut supaya senang bersalin.. Aku pon sambil mandi basahkan rambut aku pon isap la ujung rambut..
Sbnrnya sejak mengandung anak kedua, apa sahaja petua org dan apa2 yg memudahkn bersalin sume aku makan dan amalkan... Supaya pengalaman bersalinkan haziq tk berulang..
siap2 sume dlm kol 830.. The g spital.. Alamak mmg perut aku mengeras dn makin lama.. Skali jem pulak.. Aiseh.. Aku tarik nafas dalam2, hembus kot mulut... perut memulas makin kerap n semakin kuat.. Mungkin btl la ni sakit nk beranak.. tp masih leh tahan..
Sampai PAC, dorang tye aku kt takde tanda darah tidak air pon tidak.. tp perut mengeras.. Register sume masuk.. AKu leh duduk2 lg.. Tapi mmg makin lama mengeras makin lama dan kuat.. Skali doctor muda lelaki cek aku.. Alamk.. segan la pulak.. Cek2 dia kt baru 1 cm!!!! HUH???? Alamakkkkk takkan laaa... Tapi budak praktikal yg amek bacaan contraction kt, " akak, akak ade contraction yang sgt kuat ni dan kerap..." Then kalau btl ni contraction sgt kuat dn kerap takkan 1 cm je?? uwaaa.... Dlm kol 930 Doc pakar dtg, dia tye doc muda tu.. Dia kt tak pela sbb u punye contraction kuat, u x blh blk, kite tahan dulu, nanti kol 3 ptg saya dtg cek blk.. Aiseh.. Ade 5 jam +++ lg tu..
Nak g blk air pon terbernti 2-3 kali.. mmg sakit makin kuat.. Then ade staff nurse tu tanya aku ade amek air selusuh ke? Aku kt tk amek lg,tp ade bawak ha... Dia kt aik.. kalau tk amek, tp tgk contraction dh kuat ni.. then aku pon masuk blk menunggu.. Nurse tadi ikut aku.. Dia kt td tu doc baru, saya tak caya sgt.. Sbb awk kt x amek selusuh, meh jap saya check kan.. Skali dia kt... Ya Allah, 1 cm ape ni.. Dah 6 cm!!! Then dak praktikal terus di suruh masukkn ubat berak kt aku.. Sempat aku minum minyak selusuh sal 1 sudu.. Sbb jalan pon dh bukak kan.. Aku pon confident la.. Thanks sal.. Ma sal sedekah kan kt aku minyak selusuh ni.. dr kelantan tu di import.. Terima kasih banyak2..
Dan2 terus ke toilet terceret sebab ubat cair yg dak praktikal td masukkan.. Terus aku di tolak ke labour room.. Masa tu kol 1015.. Alamak berdebar lak aku rasa.. Dorang kt kak mengiring ke kiri, jalan cepat bukak.. Aku buat je ape2 yg memudahkan.. Tapi tgn aku tk lepas makan Salindah B6.. Sbb B6 tu kene amek selang 15 minit bila dh start sakit.. B6 tu utk pintu rahim cpt terbukak dan menguatkan otot semasa proses peneranan.. Mmg aku bwk B tu dlm poket sweater.. Risau gak doc marah.. Aku sembunyi2 je.. Dlm labour room aku sempat makan 2 biji..
Selama dlm tu mmg aku asek kt nak terberak doc.. saya nak terberak.. Mmg rasa dia mcm nak terberak keras yg sangat2... 1045 dorang cek mmg jalan dh 10cm.. Abg dipanggil masuk tgk.. Abang tlg aku bengkok kan badan pandang perut, dan PUSHHH!!!!! Dengan 3 kali percubaan, terus la dengar suara baby!! Masa tu aku tgk jam kol 1050 pagi... ALHAMDULILLAHHHHHH...... LEGAAAAA.. Mmmh btl2 rasa berak keras yg amat nk kuar.. ihihi..
Lepas tu berehat la aku di labour room sambil terus menyusukan baby lepas depa dh cuci baby sume la.. Abang pon dh azankan baby... Dan2 tu terus dorang hidangkan aku mee rebus.. ahahaha... Aku ni nk tgk baby je.. walau x mkn dr pg, ilang sume penat.. tk mkn pon.. takut la pulak nk makan mee rebus.. Dorang suh aku rehat dulu sementara tunggu ward kosong..
Bila ward ade kekosongan aku dan baby pon di tolak naik.. Tido la semalam di ward.. Ke esokan nye blk.. Mcm mimpi je.. Ni yang nk beranak ramai2 ni.. hehehehe..
Ms kt ward sempat berkenalan ngn kak pah.. dia la yg bg no tukang urut..
Mcm tu la kisah nye pengalaman beranak kali kedua yang blh dikatakan indahhh... ;)
Aku bersyukur sgat2.. Alhamdulillah kerana dipermudahkan bersalin kali ni.. Dan terima kasih buat suami tercinta kerena memberi semangat pd aku di saat2 perjuangan mengeluarkan hamba Allah... Ini la dia gambar baby cimbam itu.. Nur Aqilah Zulfa diberi nama...
Mlm tu aku teringin sgt nk makan megi tomyam, dihiris2 cili api.. ape lagi aku lantak 3 bungkus.. kongsi ler ngn abang.. Sedap nye ya Allah.. nikmat tk terkata, lama x makan megi tomyam ni.. yela, sblm terbesalin baik aku lepas kan hajat dulu kan..
Mlm tu kol 2 aku bgn, alamak, aku ceret beret ke.. perut memulas2... G toilet, lama termenung, tp x kuar2 jgk.. tp perut ni nye memulas mmg mcm nk membuang.. Pg tu 2-3 kali ke jamban..
Dlm 6 lbh aku bgn sbb abang pon nk g sekolah, niat di hati mmg nk buatkan sarapan ngn bekal utk abang.. Tp aku kata kt abang perut aku memulas2 ceret sbb mkn megi.. nyesal lak mkn megi.. aduiyai!!..
tp sbb ngntuk mlm td bejaga2 aku nk tido blk.. Aku tgk jm kol 631, perut memulas.. aleh2 tgk jam blk, 634.. lepas tu 638.. Alamak ni skt ceret ke nk beranak ni..
Aku panggil abg suh rasakan perut.. Abang kt perut aku keras.. ntah2 ni sakit nk beranak kot... Halamak.. biar betul.. tp tk rasa sakit pon rasa nk berakkkk...
Aku suh abg pegi je sekolah sbb aku pon nanti ade cek up kol 11 kat klinik kesihatan.. Aku kata nanti kalau nk terberanak ke ape aku g spital je la.. Pagi tu abg anta haziq g nursery.. sbb takut aku x dpt nk handle dia.. Perut semakin lama dn kerap memulas, sempat jgk la aku sapu rumah, basuh baju, basuh pinggan sume.. Aiseh skali 2 gelas terpecah.. berdebar lak rs.. Tgh aku kt daput tetiba abang bukak pintu.. Aikkk.. aku kt x jd g sekolah ke? Dia kt dia rasa tak sedap hati... Dia dah masuk highway, tp patah blk.. Syang jgk abang kat aku ye.. ihihih..
abang ajak aku g hospital.. Aku kt xmo la sakit sikit2 g spital.. nanti kang lg tensen macam ms haziq dulu.. Tp abg kt takpe, sungai buloh ok kot.. kite g cek je dulu.. Aku pon setuju, aku nk mandi dulu.. sempat la mandi btl2.. den teringat petua org tua2 isap air ujung rambut supaya senang bersalin.. Aku pon sambil mandi basahkan rambut aku pon isap la ujung rambut..
Sbnrnya sejak mengandung anak kedua, apa sahaja petua org dan apa2 yg memudahkn bersalin sume aku makan dan amalkan... Supaya pengalaman bersalinkan haziq tk berulang..
siap2 sume dlm kol 830.. The g spital.. Alamak mmg perut aku mengeras dn makin lama.. Skali jem pulak.. Aiseh.. Aku tarik nafas dalam2, hembus kot mulut... perut memulas makin kerap n semakin kuat.. Mungkin btl la ni sakit nk beranak.. tp masih leh tahan..
Sampai PAC, dorang tye aku kt takde tanda darah tidak air pon tidak.. tp perut mengeras.. Register sume masuk.. AKu leh duduk2 lg.. Tapi mmg makin lama mengeras makin lama dan kuat.. Skali doctor muda lelaki cek aku.. Alamk.. segan la pulak.. Cek2 dia kt baru 1 cm!!!! HUH???? Alamakkkkk takkan laaa... Tapi budak praktikal yg amek bacaan contraction kt, " akak, akak ade contraction yang sgt kuat ni dan kerap..." Then kalau btl ni contraction sgt kuat dn kerap takkan 1 cm je?? uwaaa.... Dlm kol 930 Doc pakar dtg, dia tye doc muda tu.. Dia kt tak pela sbb u punye contraction kuat, u x blh blk, kite tahan dulu, nanti kol 3 ptg saya dtg cek blk.. Aiseh.. Ade 5 jam +++ lg tu..
Nak g blk air pon terbernti 2-3 kali.. mmg sakit makin kuat.. Then ade staff nurse tu tanya aku ade amek air selusuh ke? Aku kt tk amek lg,tp ade bawak ha... Dia kt aik.. kalau tk amek, tp tgk contraction dh kuat ni.. then aku pon masuk blk menunggu.. Nurse tadi ikut aku.. Dia kt td tu doc baru, saya tak caya sgt.. Sbb awk kt x amek selusuh, meh jap saya check kan.. Skali dia kt... Ya Allah, 1 cm ape ni.. Dah 6 cm!!! Then dak praktikal terus di suruh masukkn ubat berak kt aku.. Sempat aku minum minyak selusuh sal 1 sudu.. Sbb jalan pon dh bukak kan.. Aku pon confident la.. Thanks sal.. Ma sal sedekah kan kt aku minyak selusuh ni.. dr kelantan tu di import.. Terima kasih banyak2..
Dan2 terus ke toilet terceret sebab ubat cair yg dak praktikal td masukkan.. Terus aku di tolak ke labour room.. Masa tu kol 1015.. Alamak berdebar lak aku rasa.. Dorang kt kak mengiring ke kiri, jalan cepat bukak.. Aku buat je ape2 yg memudahkan.. Tapi tgn aku tk lepas makan Salindah B6.. Sbb B6 tu kene amek selang 15 minit bila dh start sakit.. B6 tu utk pintu rahim cpt terbukak dan menguatkan otot semasa proses peneranan.. Mmg aku bwk B tu dlm poket sweater.. Risau gak doc marah.. Aku sembunyi2 je.. Dlm labour room aku sempat makan 2 biji..
Selama dlm tu mmg aku asek kt nak terberak doc.. saya nak terberak.. Mmg rasa dia mcm nak terberak keras yg sangat2... 1045 dorang cek mmg jalan dh 10cm.. Abg dipanggil masuk tgk.. Abang tlg aku bengkok kan badan pandang perut, dan PUSHHH!!!!! Dengan 3 kali percubaan, terus la dengar suara baby!! Masa tu aku tgk jam kol 1050 pagi... ALHAMDULILLAHHHHHH...... LEGAAAAA.. Mmmh btl2 rasa berak keras yg amat nk kuar.. ihihi..
Lepas tu berehat la aku di labour room sambil terus menyusukan baby lepas depa dh cuci baby sume la.. Abang pon dh azankan baby... Dan2 tu terus dorang hidangkan aku mee rebus.. ahahaha... Aku ni nk tgk baby je.. walau x mkn dr pg, ilang sume penat.. tk mkn pon.. takut la pulak nk makan mee rebus.. Dorang suh aku rehat dulu sementara tunggu ward kosong..
Bila ward ade kekosongan aku dan baby pon di tolak naik.. Tido la semalam di ward.. Ke esokan nye blk.. Mcm mimpi je.. Ni yang nk beranak ramai2 ni.. hehehehe..
Ms kt ward sempat berkenalan ngn kak pah.. dia la yg bg no tukang urut..
Mcm tu la kisah nye pengalaman beranak kali kedua yang blh dikatakan indahhh... ;)
Aku bersyukur sgat2.. Alhamdulillah kerana dipermudahkan bersalin kali ni.. Dan terima kasih buat suami tercinta kerena memberi semangat pd aku di saat2 perjuangan mengeluarkan hamba Allah... Ini la dia gambar baby cimbam itu.. Nur Aqilah Zulfa diberi nama...
Tuesday, May 25, 2010
Sehari sblm bersalin..
Isnin tu sempat aku ngn abang ngn haziq berjalan sakan ke summit.. Ade baby warehause sale.. Ade beberapa brg baby tk beli lagi.. So bejalan sakan la.. Walau dh rs terkengkang2.. Dengan harapan senang la aku bersalin kali ni..
Teringat ms bersalin kan haziq, mmg sgt nightmare.. ikut2 xmo da.. Hehehe.. itu biasa,.. sape2 yg br pas besalin sume kt gitu.. pastu lupa la sakit tu mcm mana.. Ms haziq dulu, seminggu seblm besalin aku dh kene tahan ward sbb rs mcm air ketuban turun.. check2 xde... sempat la beraya seminggu..
Pas seminggu ari tu pg ahad bangun2, igt nk g bejalan raya.. maklum la br seminggu raya.. tp aleh2 bgn darah turun.. bukan sikit, tapi banyak.. smpai kene pakai pad..
Ape lagi, aku pon minum la air selusuh yg uncle pandi buat.. Ms tu tak sakit agi.. Tp, pas siap2 sume, start dh skt.. abang bwk ke hospital selayang, sbb dlm buku tu sendiri tulis kalau ade tanda2 darah campur lendir, sakit kerap atau air cepat2 ke hospital..
Sampai hospital, doctor check br bukak 1 cm.. Tapi sakit mmg kerap dan sakit sgt.. Nurse pulak kt hospital selayang tu mmg kuang ajaq! dia kata ni bukan sakit nk bersalin.. ko datang sini wat pe.. blh pulak kt gitu.. Ampeh btl!! So depa suh aku blk..
Kt rumah tuhan je la tahu.. mmg tak tido mlm.. setiap 10-15 minit perut sakit.. Esok isnin tu pg cekup kt klinik kesihatan tmn ehsan.. nurse kt situ kata, mane leh selayang suh blk, depa suh pg sg buloh.. Tapi sbb mak mertua aku kt pg selayang, kami pon pegi la selayang blk..
Smpai selayang, setelah 24 jam, cek2 br 2 cm.. wahhhhh.. Sakit dh mcm nk pengsan.. last2 depa tahan ward sbb aku dh dtg 2 kali.. so seharian kt ward.. lepas tu kol 6 ptg depa dtg cek, pintu masih 2 cm.. Ya Allah.. dugaan apekah ini.. lepas tu lps maghrib dorang suh masuk labour room.. Muka aku mmg dh pucat teruk menahan sakit 48 jam.. Masuk2 LR, tok sah ckp la.. Doc nak masukkan salur kencing pon tak pass.. Aduh! Seb baik mama aku ade.. mama bergilir2 masuk dengan abang.. Ade masa depa masuk serentak..
Sbb contraction aku x cukop kuat depa kata, dorang masuk kan air induce.. Tapi aku rs sakit tu tuhan je la tahu.. Dr lepas maghrib tu, mcm2 la jd kt dlm LR, doc nk pecah kan ketuban x pandai.. Panggil lak doc lain.. aduh laa... Mama aku dok pantau jantung baby ngn aku.. lepas ketuban dh pecah, aku rasa dlm kol 10 lbh tu mama aku selak kain, ade kuning kt selimut, rupanya baby dh berak.. Nasib baik la mama ade... kalau tk mmg aku sorang2, baby pon telan berak dh agak nye..
Mama la yg g panggil doc.. Dorang dh suh aku teran.. mmg baby tk turun.. Ya Allah.. Masa tu aku dh antara sedar tk sedar sbb sakit dh terlalu lama dan tenaga semakin x ada.. Last2 dorang nk vacuum, takut baby telan taik.. Dorang pakai vacuum kecik, x mampu jgk.. kepala baby terleepas.. Last2 depa panggil pakar.. Pakar tu marah2.. nape doctor tu pakai vacuum kecik, depa pakai pulak vacuum bsr sket..
Masa tu mmg aku tk rasa apa pon.. dh pasrah je la dengan ape2 yg berlaku.. Tapi vacuum pon x berjaya.. Aku dh teran rs nye lbh 20 kali.. mmg dh rasa tk terlarat..
Pas tu depa kt nk forcep pulak.. Ya Allah.. Aku cuba lg teran.. sampai satu tahap aku rs mmg dh x mampu.. Pastu aku terdengar suara ade nurse tu kata, "Dik, ibu tk blh putus asa... Kesian kt anak tu.. lama awk mengendong.. " Pas tu aku terdengar doctor kata, ni kalau tk blh jgk kite operate je.. Haa???!!! Dah koyak teruk aku kt bwh, pastu nk operate pulak.. Oh tidakkk!!!! Aku kt aku try sekali lagi, time tu mmg aku cuba sehabis mungkin, akhirnya, baby kuar... Tak nangis dh.. Kepala panjang... Aku antara nampak tk nampak, terus tk bermaya nk bukak mata.. Ms tu pukul 1 lbh nk pukol 2 pagi.. Dorang pon jahit.. Tgh jahit2 tu pon leh aku dgr, doc tu kt tatau nk jahit mcm mana sbb koyak terok gile.. Tapi aku tk mampu n terdaya nk kt apa.. Pukol 5 pagi lbh baru abes jahit..
Kol 6 masuk ward.. Pagi2 lg kol 7 lebih nurse2 dh menjerit2 suh bgn mandi.. Aku bgtau aku br kuar kol 6 td, dorang marah blk, suh bgn dorang kt kalau x bgn cemana nk sehat? Aku pon gagah kan dii bgn jgk... betljgk, kalau aku tk kuat cemana nk jaga anak.. Anak aku di masukkan ke NICU.. sebab dh lama kt dlm dgn taik dia.. Takut terhidu kene kt paru2.. Ya Allah, selamatkan anak aku.. Kalau dia btl2 tertelan taik, seumur idup dia kan bergantung dgn oxigen..
Pg tu aku terus mandi.. dh la air sejuk.. Huhuhuh.. Mane la aku tau tk blh.. Kol 9 kuar ward, terus ke NICU.. jaga anak aku kt situ.. seminggu.. aku berpatang kt sana.. Pantang ape, mkn lauk spital tau2 je la.. redah kan aje..
Hari2 doctor amek ukuran kepala anak aku, amek darah.. Alhamdulillah, paru2 dia clear dr najis.. Tp ttp kene pantau.. Hari2 aku biodisc kan kepala dia.. doc pon terkejut dlm 2 hari kepala dia dh kembali ke normal size.. Alhamdulillah sgt2.. Baby ni kami berpakat berikan nama Muhammad Zulhaziq Merican. Active sgt2 walau seminggu kt spital...
Tapi mama dtg jgk bwk lauk ngn nasi.. Kt NICU aku leh tido ngn baby, tp org luar x leh masuk kecuali husband.. Tapi mama aku masuk je sbb dia kenal sister kt situ.. Seminggu jaga anak kt situ, katil tinggi, tmpt amek air panas jauh, dh la luka aku koyak terok.. Akibat dr itu, luka aku terbuka balik dan infection.. Aduh.. last2 aku kene masuk OT semula sbb kene bukak balik sume jahitan dn jahit semula..
Lepas 10 hari, aku kuar ward, dan terus blk ke kelang.. Bepantang kt sana.. sehari je kt sana, jahitan tebukak semula!! aduh!! mmg kene jg supaya x kene infection.. Mama suh beli creme yg idopkan tisu cpt.. last2 seminggu daging dh cantum.. Alhamdulillah..
Memang suffer gile masa melahirkan Haziq, tuhan saja yg tahu.. Tapi Haziq baik btl.. Dlm pantang x meragam.. senang jaga dia, dh la aku pantang sorang2... sbb mama keje..
Alhamdulillah.. Haziq skang pon ok.. Aku risau jgk, sbb mama kt kesan dr cara dia lahir, dgn kepala dia panjang, takut effect otak.. Takut pembesaran terbantut.. Tapi Alhamdulillah sgt2 aku bersyukur pd Allah, Haziq seorang anak yg bijak.. Dan sgt cepat belajar.. Di usia 9 bulan dah blh berjalan.. Usia 7 bulan dh tumbuh gigi, Usia x sampai setahun, mulut dh petah btl bercakap.. Mmg aku bersykur sgt2...
Skarang di usia 2 thn lbh ramai igt dia dh 4 thn.. Alhamdulillah...
Teringat ms bersalin kan haziq, mmg sgt nightmare.. ikut2 xmo da.. Hehehe.. itu biasa,.. sape2 yg br pas besalin sume kt gitu.. pastu lupa la sakit tu mcm mana.. Ms haziq dulu, seminggu seblm besalin aku dh kene tahan ward sbb rs mcm air ketuban turun.. check2 xde... sempat la beraya seminggu..
Pas seminggu ari tu pg ahad bangun2, igt nk g bejalan raya.. maklum la br seminggu raya.. tp aleh2 bgn darah turun.. bukan sikit, tapi banyak.. smpai kene pakai pad..
Ape lagi, aku pon minum la air selusuh yg uncle pandi buat.. Ms tu tak sakit agi.. Tp, pas siap2 sume, start dh skt.. abang bwk ke hospital selayang, sbb dlm buku tu sendiri tulis kalau ade tanda2 darah campur lendir, sakit kerap atau air cepat2 ke hospital..
Sampai hospital, doctor check br bukak 1 cm.. Tapi sakit mmg kerap dan sakit sgt.. Nurse pulak kt hospital selayang tu mmg kuang ajaq! dia kata ni bukan sakit nk bersalin.. ko datang sini wat pe.. blh pulak kt gitu.. Ampeh btl!! So depa suh aku blk..
Kt rumah tuhan je la tahu.. mmg tak tido mlm.. setiap 10-15 minit perut sakit.. Esok isnin tu pg cekup kt klinik kesihatan tmn ehsan.. nurse kt situ kata, mane leh selayang suh blk, depa suh pg sg buloh.. Tapi sbb mak mertua aku kt pg selayang, kami pon pegi la selayang blk..
Smpai selayang, setelah 24 jam, cek2 br 2 cm.. wahhhhh.. Sakit dh mcm nk pengsan.. last2 depa tahan ward sbb aku dh dtg 2 kali.. so seharian kt ward.. lepas tu kol 6 ptg depa dtg cek, pintu masih 2 cm.. Ya Allah.. dugaan apekah ini.. lepas tu lps maghrib dorang suh masuk labour room.. Muka aku mmg dh pucat teruk menahan sakit 48 jam.. Masuk2 LR, tok sah ckp la.. Doc nak masukkan salur kencing pon tak pass.. Aduh! Seb baik mama aku ade.. mama bergilir2 masuk dengan abang.. Ade masa depa masuk serentak..
Sbb contraction aku x cukop kuat depa kata, dorang masuk kan air induce.. Tapi aku rs sakit tu tuhan je la tahu.. Dr lepas maghrib tu, mcm2 la jd kt dlm LR, doc nk pecah kan ketuban x pandai.. Panggil lak doc lain.. aduh laa... Mama aku dok pantau jantung baby ngn aku.. lepas ketuban dh pecah, aku rasa dlm kol 10 lbh tu mama aku selak kain, ade kuning kt selimut, rupanya baby dh berak.. Nasib baik la mama ade... kalau tk mmg aku sorang2, baby pon telan berak dh agak nye..
Mama la yg g panggil doc.. Dorang dh suh aku teran.. mmg baby tk turun.. Ya Allah.. Masa tu aku dh antara sedar tk sedar sbb sakit dh terlalu lama dan tenaga semakin x ada.. Last2 dorang nk vacuum, takut baby telan taik.. Dorang pakai vacuum kecik, x mampu jgk.. kepala baby terleepas.. Last2 depa panggil pakar.. Pakar tu marah2.. nape doctor tu pakai vacuum kecik, depa pakai pulak vacuum bsr sket..
Masa tu mmg aku tk rasa apa pon.. dh pasrah je la dengan ape2 yg berlaku.. Tapi vacuum pon x berjaya.. Aku dh teran rs nye lbh 20 kali.. mmg dh rasa tk terlarat..
Pas tu depa kt nk forcep pulak.. Ya Allah.. Aku cuba lg teran.. sampai satu tahap aku rs mmg dh x mampu.. Pastu aku terdengar suara ade nurse tu kata, "Dik, ibu tk blh putus asa... Kesian kt anak tu.. lama awk mengendong.. " Pas tu aku terdengar doctor kata, ni kalau tk blh jgk kite operate je.. Haa???!!! Dah koyak teruk aku kt bwh, pastu nk operate pulak.. Oh tidakkk!!!! Aku kt aku try sekali lagi, time tu mmg aku cuba sehabis mungkin, akhirnya, baby kuar... Tak nangis dh.. Kepala panjang... Aku antara nampak tk nampak, terus tk bermaya nk bukak mata.. Ms tu pukul 1 lbh nk pukol 2 pagi.. Dorang pon jahit.. Tgh jahit2 tu pon leh aku dgr, doc tu kt tatau nk jahit mcm mana sbb koyak terok gile.. Tapi aku tk mampu n terdaya nk kt apa.. Pukol 5 pagi lbh baru abes jahit..
Kol 6 masuk ward.. Pagi2 lg kol 7 lebih nurse2 dh menjerit2 suh bgn mandi.. Aku bgtau aku br kuar kol 6 td, dorang marah blk, suh bgn dorang kt kalau x bgn cemana nk sehat? Aku pon gagah kan dii bgn jgk... betljgk, kalau aku tk kuat cemana nk jaga anak.. Anak aku di masukkan ke NICU.. sebab dh lama kt dlm dgn taik dia.. Takut terhidu kene kt paru2.. Ya Allah, selamatkan anak aku.. Kalau dia btl2 tertelan taik, seumur idup dia kan bergantung dgn oxigen..
Pg tu aku terus mandi.. dh la air sejuk.. Huhuhuh.. Mane la aku tau tk blh.. Kol 9 kuar ward, terus ke NICU.. jaga anak aku kt situ.. seminggu.. aku berpatang kt sana.. Pantang ape, mkn lauk spital tau2 je la.. redah kan aje..
Hari2 doctor amek ukuran kepala anak aku, amek darah.. Alhamdulillah, paru2 dia clear dr najis.. Tp ttp kene pantau.. Hari2 aku biodisc kan kepala dia.. doc pon terkejut dlm 2 hari kepala dia dh kembali ke normal size.. Alhamdulillah sgt2.. Baby ni kami berpakat berikan nama Muhammad Zulhaziq Merican. Active sgt2 walau seminggu kt spital...
Tapi mama dtg jgk bwk lauk ngn nasi.. Kt NICU aku leh tido ngn baby, tp org luar x leh masuk kecuali husband.. Tapi mama aku masuk je sbb dia kenal sister kt situ.. Seminggu jaga anak kt situ, katil tinggi, tmpt amek air panas jauh, dh la luka aku koyak terok.. Akibat dr itu, luka aku terbuka balik dan infection.. Aduh.. last2 aku kene masuk OT semula sbb kene bukak balik sume jahitan dn jahit semula..
Lepas 10 hari, aku kuar ward, dan terus blk ke kelang.. Bepantang kt sana.. sehari je kt sana, jahitan tebukak semula!! aduh!! mmg kene jg supaya x kene infection.. Mama suh beli creme yg idopkan tisu cpt.. last2 seminggu daging dh cantum.. Alhamdulillah..
Memang suffer gile masa melahirkan Haziq, tuhan saja yg tahu.. Tapi Haziq baik btl.. Dlm pantang x meragam.. senang jaga dia, dh la aku pantang sorang2... sbb mama keje..
Alhamdulillah.. Haziq skang pon ok.. Aku risau jgk, sbb mama kt kesan dr cara dia lahir, dgn kepala dia panjang, takut effect otak.. Takut pembesaran terbantut.. Tapi Alhamdulillah sgt2 aku bersyukur pd Allah, Haziq seorang anak yg bijak.. Dan sgt cepat belajar.. Di usia 9 bulan dah blh berjalan.. Usia 7 bulan dh tumbuh gigi, Usia x sampai setahun, mulut dh petah btl bercakap.. Mmg aku bersykur sgt2...
Skarang di usia 2 thn lbh ramai igt dia dh 4 thn.. Alhamdulillah...
Pending presentation and test
Ari sabtu lepas kuar ward, aku sempat gi lepak faculty dr tgh ari sampai ke petang siapkan projek Signal Processing dgn nott.. Alhamdulillah kol 8 mlm blk, sempat gak siap.. Memula aku ragu2 nk dtg sbb ciken pox aku x sepenuhnye kering.. Takut menjangkit kat org.. Tp not kt jangkit tk jangkit belakang cete, yg penting projek siap.. Sbb tu dtg jgk.. badan ni mmg agak lemah, tp gagah kan jgk la.. Tapi Alhamdulillah siap jgk.. tinggal nk present ari isnin ni je..
Hari ahad, seharian aku meng edit dn membetulkan projek tu.. make up2 touch up2.. Group kami kene wat sampled signal.. Akhirnya aku dpt buat siapkan dan emailkan pd kak niza ngn not pojek tu utk dorang review..
Isnin tu lps burn dlm CD, present kejap je.. 3 group setengh jam je.. Alhamdulillah.. setel.. tinggal pojek Image je... Ku gagahi jgk setelakn sume ni.. sblm bersalin..
Hari ahad, seharian aku meng edit dn membetulkan projek tu.. make up2 touch up2.. Group kami kene wat sampled signal.. Akhirnya aku dpt buat siapkan dan emailkan pd kak niza ngn not pojek tu utk dorang review..
Isnin tu lps burn dlm CD, present kejap je.. 3 group setengh jam je.. Alhamdulillah.. setel.. tinggal pojek Image je... Ku gagahi jgk setelakn sume ni.. sblm bersalin..
Malam pertama di PAC dan malam2 seterusnya
Disebabkan ward sume penuh, mlm pertama kt hospital aku kene tido kt PAC.. Perghh.. menyeramkan.. sbb org kuar masuk nk besalin.. Mcm2 kes.. mlm tu mmg aku x tido, dok dgr mcm2 org masuk.. Ade yg tumpah darah, ade yg anak dh meninggal dlm perut.. huhuh.. meremang bulu roma..
Aku diberi rawatan masuk ubat asthma terus ke darah.. Memang layanan kat spital Sg Buloh sangat2 marbeles.. sume2 nurse tak kire tua muda mmg sgt baik.. tak mcm Hosp selayang.. Yang muda baik yg tua.. mulut sume tak ada insuran.. Eh. tak la sume.. tp ramai jgk la..
So esok nye aku pon dpt masuk ward 6B.. Malangnye, dua hari dok ward tu, tetiba badan aku naik bijik2 merah.. memula aku igt gatal2.. Then bila Staff Nurse tgk dia igt lak aku alah ubat.. Last2 doctor kt chiken pox!!! Aduh.. tk pasal2 kene masuk isolated room.. Sorang2 lak tu..
Disebabkan chiken pox, komplikasi yg mungkin, attack otak ngn paru2.. dan disebabkan aku asthma, so kene la tahan lagi.. uwa uwa uwa.. Ptg tu idung pulak berdarah.. Sudahhhh.. Sakit ape pulak...
Esok tu doc check, aku perlu di tahan di ward 8 hari dari hari kene chicken pox.. Sbb aku dh 37 minggu, anytime leh beranak, dan sekiranye aku bersalin dalam tempoh 7 hari ni mmg baby dlm bahaya.. akn kene komplikasi yg teruk disebabkan ciken pox..
Ya Allah ya tuhan ku macam2 dugaan.. Otak aku serabut dgn kerja ofis yg x sempat di hand over kan, exam2 dan projek yg x dpt di setelkan.. Dengan haziq kt umah.. Kesian kt Abang, kelam kabut.. Tapi apa kan daya aku..
Paling tk dpt dilupakan, sblm ciken pox keluar, aku demam mencecah hampir 40 darjah celcius, badan aku menggigil tanpa henti.. Aku btl2 x dpt kontrol.. dlm setengah jam jgk.. Ms tu mcm2 aku fikir.. sempatkah aku jumpa haziq, abang, dan org2 tersayang??
Ya Allah besar sungguh dugaan aku kali ni.. Pergerakan baby tk pernah lekang dr pengiraan aku... Aku risau, dengan asthma, chiken pox, demam, mcm2 aku risaukan baby...
Alhadulillah, pemantauan dan pengambila nebulizer secara consistent, aku nye asthma dh x attack lbh 24 jam!! mmg sgt2 ajaib dan aku rs sangat2 lege!! Alhamdulillah,, Skarang nk kuar ward hanya tunggu 8 hari dr tarikh kene ciken pox.. Ubat tok sah ckp la, besar2 dan sekali amek x kurang dr 5 biji.. Aku mkn je la.. gatal2 badan makin kurang.. Dan aku amek kesempatan siapkan test dan projek terbengkalai..
Akhirnya setelah 11 hari dok ward, aku keluar pada 24/04/2010.. Ari jumaat...
Tapi apa yg aku agak terasa dan tak kan lupa la, Adik beradik aku mama aku ade call dan datang melawat...
Mak mertua ngn pak mertua dtg pon lepas 4-5 hari.. Tapi papa ada jgk la call awal2 tu.. Tapi, adik2 ipar aku tak da sorang pon call atau sms utk bertanya khabar jauh sekali! Takpe... Aku redha! Cuma Hari2 terakhir tu ada jgk Ziyad menghantar msg di facebook.. Takpe..
Aku diberi rawatan masuk ubat asthma terus ke darah.. Memang layanan kat spital Sg Buloh sangat2 marbeles.. sume2 nurse tak kire tua muda mmg sgt baik.. tak mcm Hosp selayang.. Yang muda baik yg tua.. mulut sume tak ada insuran.. Eh. tak la sume.. tp ramai jgk la..
So esok nye aku pon dpt masuk ward 6B.. Malangnye, dua hari dok ward tu, tetiba badan aku naik bijik2 merah.. memula aku igt gatal2.. Then bila Staff Nurse tgk dia igt lak aku alah ubat.. Last2 doctor kt chiken pox!!! Aduh.. tk pasal2 kene masuk isolated room.. Sorang2 lak tu..
Disebabkan chiken pox, komplikasi yg mungkin, attack otak ngn paru2.. dan disebabkan aku asthma, so kene la tahan lagi.. uwa uwa uwa.. Ptg tu idung pulak berdarah.. Sudahhhh.. Sakit ape pulak...
Esok tu doc check, aku perlu di tahan di ward 8 hari dari hari kene chicken pox.. Sbb aku dh 37 minggu, anytime leh beranak, dan sekiranye aku bersalin dalam tempoh 7 hari ni mmg baby dlm bahaya.. akn kene komplikasi yg teruk disebabkan ciken pox..
Ya Allah ya tuhan ku macam2 dugaan.. Otak aku serabut dgn kerja ofis yg x sempat di hand over kan, exam2 dan projek yg x dpt di setelkan.. Dengan haziq kt umah.. Kesian kt Abang, kelam kabut.. Tapi apa kan daya aku..
Paling tk dpt dilupakan, sblm ciken pox keluar, aku demam mencecah hampir 40 darjah celcius, badan aku menggigil tanpa henti.. Aku btl2 x dpt kontrol.. dlm setengah jam jgk.. Ms tu mcm2 aku fikir.. sempatkah aku jumpa haziq, abang, dan org2 tersayang??
Ya Allah besar sungguh dugaan aku kali ni.. Pergerakan baby tk pernah lekang dr pengiraan aku... Aku risau, dengan asthma, chiken pox, demam, mcm2 aku risaukan baby...
Alhadulillah, pemantauan dan pengambila nebulizer secara consistent, aku nye asthma dh x attack lbh 24 jam!! mmg sgt2 ajaib dan aku rs sangat2 lege!! Alhamdulillah,, Skarang nk kuar ward hanya tunggu 8 hari dr tarikh kene ciken pox.. Ubat tok sah ckp la, besar2 dan sekali amek x kurang dr 5 biji.. Aku mkn je la.. gatal2 badan makin kurang.. Dan aku amek kesempatan siapkan test dan projek terbengkalai..
Akhirnya setelah 11 hari dok ward, aku keluar pada 24/04/2010.. Ari jumaat...
Tapi apa yg aku agak terasa dan tak kan lupa la, Adik beradik aku mama aku ade call dan datang melawat...
Mak mertua ngn pak mertua dtg pon lepas 4-5 hari.. Tapi papa ada jgk la call awal2 tu.. Tapi, adik2 ipar aku tak da sorang pon call atau sms utk bertanya khabar jauh sekali! Takpe... Aku redha! Cuma Hari2 terakhir tu ada jgk Ziyad menghantar msg di facebook.. Takpe..
Asthma Cronic
14/04/2010 Aku ade checkup lagi kat klinik kesihatan.. Tak dinafikan asthma semakin terok.. Mlm tadi blk dari ofis pukul 12 mlm.. Demi utk menyiapkan kerja2.. Sebab arini sampai jumaat aku cuti 3 hari utk exam leave.. final exam.. maklum la final exam, so kene la focus.. kalau kerja mmg x kn dpt focus.. kerja kt ofis membuatkan aku tak dapat focus jawap exam nanti..
Last2 disebabkan asthma teruk, staff nurse referkan aku ke doctor.. Doctoe pulak kt bahaya sbb kandungan aku dh 37 minggu, then skang ni mmg aku bergantung pada ventolin inheler tu setiap 4 jam.. kadang2 x smpai 4 jam aku dah sesak nafas.. So doctor referkan aku ke pakar O&G kt Hospital Sungai Buloh...
So aku blk umah dulu.. tunggu abang blk dr sekolah.. Pegi skali dgn abg.. Tak aspect aspect ape2 pon... Igt kan g jumpa Pakar je.. Last2 kat spital tu dia referkan aku ke PAC(pre antenatal clinic).. Aik.. aku bukan nk bersalin pon.. Awat depa refer kan aku kt sini pulak.. Pegi2, dorang suh aku tukar baju sume.. pakai baju pink ngn kain pink.. Alamak.. apo ni.. aku blom nk rs beranak la.. Tp, bila tye dorang, depa kt sbb aku mengandung, sbb tu kene check btl2...
Malangnya, lepas doctor check, aku kene warded.. Aisehhh.. Apo ni.. Aku rs tk lakronik sgt ha.. Depa kt paru2 aku teruk.. even dah amek nebulizer tetap x clear n masih category tenat.. huhuh..
Nak tak nak kene la stay..
Last2 disebabkan asthma teruk, staff nurse referkan aku ke doctor.. Doctoe pulak kt bahaya sbb kandungan aku dh 37 minggu, then skang ni mmg aku bergantung pada ventolin inheler tu setiap 4 jam.. kadang2 x smpai 4 jam aku dah sesak nafas.. So doctor referkan aku ke pakar O&G kt Hospital Sungai Buloh...
So aku blk umah dulu.. tunggu abang blk dr sekolah.. Pegi skali dgn abg.. Tak aspect aspect ape2 pon... Igt kan g jumpa Pakar je.. Last2 kat spital tu dia referkan aku ke PAC(pre antenatal clinic).. Aik.. aku bukan nk bersalin pon.. Awat depa refer kan aku kt sini pulak.. Pegi2, dorang suh aku tukar baju sume.. pakai baju pink ngn kain pink.. Alamak.. apo ni.. aku blom nk rs beranak la.. Tp, bila tye dorang, depa kt sbb aku mengandung, sbb tu kene check btl2...
Malangnya, lepas doctor check, aku kene warded.. Aisehhh.. Apo ni.. Aku rs tk lakronik sgt ha.. Depa kt paru2 aku teruk.. even dah amek nebulizer tetap x clear n masih category tenat.. huhuh..
Nak tak nak kene la stay..
Thursday, April 8, 2010
Pengorbanan
Tadi g check up... Tak pernah dpt appointment pukol 11.. tp ok jgk, x rushing mcm slalu appointment pukul 8.. dlm kol 1 dh setel..
Tadi nurse paksa aku pg hospital.. dia kt asthma aku teruk sgt... dah berbunyi2 sgt..
Dia kt, sayang n hargai la nyawa sendiri ngn baby.. uhuhuu.. tetiba rasa sayu jerk.. Nurse tu kata skarang ni paru2 aku kerja keras utk pam sbb saluran pernafasan aku sempit... Jgn tunggu sampai nnt paru2 tu terus collapse, and x dpt pump lg.. Ms tu, x ada apa lg nk dikesalkan... nak nangis pon ada.. Sebab memikirkan selepas checkup ni aku perlu ke Bukit Raja atas urusan kerja... Dah la urgent.. uhuhu...
Cpt2 aku amek inhaler.. hopefully asthma tu reda sket.. Aku call abang, kene marah lg... Bukan aku x sayang nyawa, aku kan dh nak cuti.. kalau aku x kerja keras sket siap kn semua ni, nanti sapa nk siapkan... Uhuhuh...
Skaran ni kt opis.. mungkin blk lmbt sket.. nak siapkn apa2 yg ptt...
Semoga aku dpanjang kan umur...
Tadi nurse paksa aku pg hospital.. dia kt asthma aku teruk sgt... dah berbunyi2 sgt..
Dia kt, sayang n hargai la nyawa sendiri ngn baby.. uhuhuu.. tetiba rasa sayu jerk.. Nurse tu kata skarang ni paru2 aku kerja keras utk pam sbb saluran pernafasan aku sempit... Jgn tunggu sampai nnt paru2 tu terus collapse, and x dpt pump lg.. Ms tu, x ada apa lg nk dikesalkan... nak nangis pon ada.. Sebab memikirkan selepas checkup ni aku perlu ke Bukit Raja atas urusan kerja... Dah la urgent.. uhuhu...
Cpt2 aku amek inhaler.. hopefully asthma tu reda sket.. Aku call abang, kene marah lg... Bukan aku x sayang nyawa, aku kan dh nak cuti.. kalau aku x kerja keras sket siap kn semua ni, nanti sapa nk siapkan... Uhuhuh...
Skaran ni kt opis.. mungkin blk lmbt sket.. nak siapkn apa2 yg ptt...
Semoga aku dpanjang kan umur...
Tuesday, March 30, 2010
Hati ku berlagu riang....
Kini aku dpt rasakan benar2 tenang... Aku rasa gembira, seronok, segala2nya indah...
Ada beberapa minggu sahaja lagi untuk aku habeskan sisa2 yang ada... Tak sabar sangat rasanya untuk bercuti panjang...
Kini aku dapat rasakan diri semakin menuju ke hadapan.. InsyaAllah...
Aku sangat sayangkan keluarga ku.. Anak2 aku.. Terutama suami ku yang tidak ada berbelah bahaginya cinta dan sayang ku pada nya...
Aku amat menghargai ketenangan ini.. Amat amat amat menghargainyaaa....
Aku berdoa agar kebahagian dan ketenangan yang kami kecapi ini akn berkekalan sehingga ke akhir hayat...
Tak dinafikan.. laut itu tidak akn selalu nya tenang.. tapi aku berharap, kamu akan menghadapi segala gelora itu dengan kekuatan dan kesabaran...
Selama hampir 4 tahun rumah tangga didirikan, pelbagai rintangan dan kesusahan telah dilalui.. Sesekali tidak akan aku lupakan susah payah itu..
Tanpa insan bernama suami, kekasih yang amat ku cintai, tak akn aku kuat utk menghadapi semua ini...
Kini kehadiran permata hati kami menjadi pelengkap rumah tangga kami.. InsyaAllah...
Kian lama terpenjara
Mencari makna cinta
Dalam ungkap kata bersulam dusta
Bila gerbang rahmat terbuka
Menjelma cinta suci
Sehalus dan selembut sutera kasih
Terbentanglah tersingkap kebenaran
Terlerailah terbenam kepalsuan
Tuhan pada-Mu ada kedamaian
Diribaan-Mu kebahagiaan
Tiada lagi rasa kesangsian di hati
Cinta Mu cinta tulus suci murni
Kasih-Mu nan abadi
Bertautlah bercambahlah cinta
Mengharum dalam jiwa
Menemukan kerinduan syahdu
Pada yang Maha Esa
Sutera kasih membelai
Membalut kelukaan itu
Sutera kasih melambai
Mengisi kekosongan pengharapan
Rela pasrahkan kehidupan
Mengharungi cabaran
Rintangan perjalanan di hadapan
Doa dan titis air mata
Mendamba sutera kasih
Agar terus bersemi selamanya
Ada beberapa minggu sahaja lagi untuk aku habeskan sisa2 yang ada... Tak sabar sangat rasanya untuk bercuti panjang...
Kini aku dapat rasakan diri semakin menuju ke hadapan.. InsyaAllah...
Aku sangat sayangkan keluarga ku.. Anak2 aku.. Terutama suami ku yang tidak ada berbelah bahaginya cinta dan sayang ku pada nya...
Aku amat menghargai ketenangan ini.. Amat amat amat menghargainyaaa....
Aku berdoa agar kebahagian dan ketenangan yang kami kecapi ini akn berkekalan sehingga ke akhir hayat...
Tak dinafikan.. laut itu tidak akn selalu nya tenang.. tapi aku berharap, kamu akan menghadapi segala gelora itu dengan kekuatan dan kesabaran...
Selama hampir 4 tahun rumah tangga didirikan, pelbagai rintangan dan kesusahan telah dilalui.. Sesekali tidak akan aku lupakan susah payah itu..
Tanpa insan bernama suami, kekasih yang amat ku cintai, tak akn aku kuat utk menghadapi semua ini...
Kini kehadiran permata hati kami menjadi pelengkap rumah tangga kami.. InsyaAllah...
Kian lama terpenjara
Mencari makna cinta
Dalam ungkap kata bersulam dusta
Bila gerbang rahmat terbuka
Menjelma cinta suci
Sehalus dan selembut sutera kasih
Terbentanglah tersingkap kebenaran
Terlerailah terbenam kepalsuan
Tuhan pada-Mu ada kedamaian
Diribaan-Mu kebahagiaan
Tiada lagi rasa kesangsian di hati
Cinta Mu cinta tulus suci murni
Kasih-Mu nan abadi
Bertautlah bercambahlah cinta
Mengharum dalam jiwa
Menemukan kerinduan syahdu
Pada yang Maha Esa
Sutera kasih membelai
Membalut kelukaan itu
Sutera kasih melambai
Mengisi kekosongan pengharapan
Rela pasrahkan kehidupan
Mengharungi cabaran
Rintangan perjalanan di hadapan
Doa dan titis air mata
Mendamba sutera kasih
Agar terus bersemi selamanya
Thursday, March 25, 2010
3 weeks to go...
Sedar tak sedar ade lg 3 minggu je nak abes belajar sepenuh nye sebagai pelajar sepenuh masa Master Sc. in Comp Science...
Dan sedar tak sedar jgk la, lg 5 minggu je anak kedua akn keluar... Tak sabar btl rasa nya nak rest se rest rest nyeeeeeee.... 2 bulan tu....
Aku harap.. semua susah payah dan jerit perih ni diberkati.. InsyaAllah...
Dan sedar tak sedar jgk la, lg 5 minggu je anak kedua akn keluar... Tak sabar btl rasa nya nak rest se rest rest nyeeeeeee.... 2 bulan tu....
Aku harap.. semua susah payah dan jerit perih ni diberkati.. InsyaAllah...
Wednesday, February 17, 2010
Cuti cuti cuti
Tak sabar nak cuti panjang.. tapi kerja yang harus disiapkan sebelum cuti pon melambak2 jgk... Adoiyai.. Aku harus btl tabah n berhati kering utk hadapi sume ni...
Saturday, January 30, 2010
9 minggu lagi...
9 minggu lg sebelum tamat pengajian sebagai graduan sarjana... Dan jgk lg 13 minggu untuk menjadi ibu kepada 2 permata... InsyaAllah...
Dan dengan itu jgk, insyaAllah aku dapat tumpukan sepenuh perhatian pd rumah tangga... No more rushing2..
Tak sabar menanti saat2 itu....
Dan dengan itu jgk, insyaAllah aku dapat tumpukan sepenuh perhatian pd rumah tangga... No more rushing2..
Tak sabar menanti saat2 itu....
Bermacam ceritera suka dan duka...
Sejak beberapa tahun ni bermacam2 ceritera yang berlaku... 29/01/2010 genap lah usia aku 29 tahun... ermm.. memang sangat cepat masa berlalu... Alhamdulillah... Kehidupan semakin stabil.. Kandungan aku pon mencecah 27 minggu sudah... Alhamdulillah.. setakat ni semua ok... Tak sabar nk bersalin dan dengan bersalin nya aku, maka tamat la pengajian aku selama 4 semester sebagai pelajar Master Science in Computer Science.. Yahooo!!!.... Tapi sem ni btl2 amat2 memenatkan... Tak tertanggung rasa... Kelas pulak ketiga tiga subjek on weekdays... So, setiap isnin, khamis dan jumaat tu la waktu aku terkejar2 nak ke kelas blk dr kerja... Tanpa suami terchenta, takkan aku dpt lakukan semua ni.. Takkan kuat utk aku temp;uhi semua ni... kol 6 aku bergegas dr opis, blk umah amek haziq, and abg hantar ke kelasss.... dengan perut yg memboyot.. uhuhuhuh.. Bersusah susah dahulu.. Untuk lalui semua ni, hati jiwa btl3 kene kental! Chaiyok2..
Tapi baru2 ni dapat berita... SAH!!! Ayah ku kawen lagi!!! Cheisss... Aku rs nak belasah smpai lunyai pompuan tu!! Konfem dgn betina tu!! dia yang selama ni konon2 jd anak angkat bapak ngn mak aku... Last2 dia angkat bapak aku terus... Bapak aku pon satu.. Rasa saham tinggi lagi la tu walau usia dh mencecah 60 thn!!!! Ada mak janda tak pi usia sebaya aku nak kat dia!! Perasan yg amat laaaa masih laku!!! Oh Tidak!!!! Apakah ini!!! Lbh dr 20 tmpat aku pegi berubat... Sume kt ayah aku kene penangan guna2 betina tu and susah nk diubati... Sebab dh sebati.. Tapi aku rasa.... awal2 bapak aku la salah!!! Kalau x layan x jadi!! Grrr... Skang ni ayah mmg dh buang pon kami sekeluarga... Aku yakin, dia pasti akn cr kami semula... Ntah laaa.... Terlalu kusut fikiran ni bila fikirkan benda ni...
Ape aku perlu buat, Redah jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....
Tapi baru2 ni dapat berita... SAH!!! Ayah ku kawen lagi!!! Cheisss... Aku rs nak belasah smpai lunyai pompuan tu!! Konfem dgn betina tu!! dia yang selama ni konon2 jd anak angkat bapak ngn mak aku... Last2 dia angkat bapak aku terus... Bapak aku pon satu.. Rasa saham tinggi lagi la tu walau usia dh mencecah 60 thn!!!! Ada mak janda tak pi usia sebaya aku nak kat dia!! Perasan yg amat laaaa masih laku!!! Oh Tidak!!!! Apakah ini!!! Lbh dr 20 tmpat aku pegi berubat... Sume kt ayah aku kene penangan guna2 betina tu and susah nk diubati... Sebab dh sebati.. Tapi aku rasa.... awal2 bapak aku la salah!!! Kalau x layan x jadi!! Grrr... Skang ni ayah mmg dh buang pon kami sekeluarga... Aku yakin, dia pasti akn cr kami semula... Ntah laaa.... Terlalu kusut fikiran ni bila fikirkan benda ni...
Ape aku perlu buat, Redah jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....
Subscribe to:
Posts (Atom)