Tuesday, November 2, 2010

Software Developer VS System Analyst

Mane lagi senang? Dua2 perlu mempunya logic thinking yg tinggi.. Dedua perlukan otak bila bekerja.. Otak perlu sentiasa berjalan untuk mencari jalan penyelesaian... Cuma, solution untuk software developer diterjemahkan dlm bentuk coding, dalam syntax berbeza daripada perkataan dan percakapan harian... Tak kesah la language tu JAVA ke, C++ ke, .Net ke..

System Analyst jgk perlu mempunyai logik thinking yang tinggi dan menguasai business flow dlm bidang2 tertentu.. Sekira nye system dibuat untuk stor, maka perlu master dlm tatacara pengurusan stor, sekiranya berkaitan insuran, maka perlu memahirkan diri dlm bidang tersebut.. Cuma, kelogikkan tersebut diterjemahkan di atas sekeping kertas untuk difahami user dan jgk developer... Tanggung jawab lbh besar, sbb kene fikirkan setiap sudut yang ada untuk keseluruhan system supaya mengikut requirement yg telah dipersetujui...

Jadi kesimpulan nye dedua benda yg memening kan kepala.. patut la rambut aku maken hari makin byk gugur nya... huhuhuh... Aku lah system analyst, aku lah jua software developer.. Tapi aku dh awl2 hint kt bosss, system PERKESO ni aku buat documentation je.. Aku x mo wat developement.. Lg pon wat documentation ni leh mengimprovekan aku nye english, grammer n vocab. Hehehehe..

Semoga projek perkeso ni sukses jgk seperti Integration dgn eP. Amin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news