Tuesday, May 25, 2010

Sehari sblm bersalin..

Isnin tu sempat aku ngn abang ngn haziq berjalan sakan ke summit.. Ade baby warehause sale.. Ade beberapa brg baby tk beli lagi.. So bejalan sakan la.. Walau dh rs terkengkang2.. Dengan harapan senang la aku bersalin kali ni..

Teringat ms bersalin kan haziq, mmg sgt nightmare.. ikut2 xmo da.. Hehehe.. itu biasa,.. sape2 yg br pas besalin sume kt gitu.. pastu lupa la sakit tu mcm mana.. Ms haziq dulu, seminggu seblm besalin aku dh kene tahan ward sbb rs mcm air ketuban turun.. check2 xde... sempat la beraya seminggu..

Pas seminggu ari tu pg ahad bangun2, igt nk g bejalan raya.. maklum la br seminggu raya.. tp aleh2 bgn darah turun.. bukan sikit, tapi banyak.. smpai kene pakai pad..

Ape lagi, aku pon minum la air selusuh yg uncle pandi buat.. Ms tu tak sakit agi.. Tp, pas siap2 sume, start dh skt.. abang bwk ke hospital selayang, sbb dlm buku tu sendiri tulis kalau ade tanda2 darah campur lendir, sakit kerap atau air cepat2 ke hospital..

Sampai hospital, doctor check br bukak 1 cm.. Tapi sakit mmg kerap dan sakit sgt.. Nurse pulak kt hospital selayang tu mmg kuang ajaq! dia kata ni bukan sakit nk bersalin.. ko datang sini wat pe.. blh pulak kt gitu.. Ampeh btl!! So depa suh aku blk..

Kt rumah tuhan je la tahu.. mmg tak tido mlm.. setiap 10-15 minit perut sakit.. Esok isnin tu pg cekup kt klinik kesihatan tmn ehsan.. nurse kt situ kata, mane leh selayang suh blk, depa suh pg sg buloh.. Tapi sbb mak mertua aku kt pg selayang, kami pon pegi la selayang blk..

Smpai selayang, setelah 24 jam, cek2 br 2 cm.. wahhhhh.. Sakit dh mcm nk pengsan.. last2 depa tahan ward sbb aku dh dtg 2 kali.. so seharian kt ward.. lepas tu kol 6 ptg depa dtg cek, pintu masih 2 cm.. Ya Allah.. dugaan apekah ini.. lepas tu lps maghrib dorang suh masuk labour room.. Muka aku mmg dh pucat teruk menahan sakit 48 jam.. Masuk2 LR, tok sah ckp la.. Doc nak masukkan salur kencing pon tak pass.. Aduh! Seb baik mama aku ade.. mama bergilir2 masuk dengan abang.. Ade masa depa masuk serentak..

Sbb contraction aku x cukop kuat depa kata, dorang masuk kan air induce.. Tapi aku rs sakit tu tuhan je la tahu.. Dr lepas maghrib tu, mcm2 la jd kt dlm LR, doc nk pecah kan ketuban x pandai.. Panggil lak doc lain.. aduh laa... Mama aku dok pantau jantung baby ngn aku.. lepas ketuban dh pecah, aku rasa dlm kol 10 lbh tu mama aku selak kain, ade kuning kt selimut, rupanya baby dh berak.. Nasib baik la mama ade... kalau tk mmg aku sorang2, baby pon telan berak dh agak nye..

Mama la yg g panggil doc.. Dorang dh suh aku teran.. mmg baby tk turun.. Ya Allah.. Masa tu aku dh antara sedar tk sedar sbb sakit dh terlalu lama dan tenaga semakin x ada.. Last2 dorang nk vacuum, takut baby telan taik.. Dorang pakai vacuum kecik, x mampu jgk.. kepala baby terleepas.. Last2 depa panggil pakar.. Pakar tu marah2.. nape doctor tu pakai vacuum kecik, depa pakai pulak vacuum bsr sket..

Masa tu mmg aku tk rasa apa pon.. dh pasrah je la dengan ape2 yg berlaku.. Tapi vacuum pon x berjaya.. Aku dh teran rs nye lbh 20 kali.. mmg dh rasa tk terlarat..

Pas tu depa kt nk forcep pulak.. Ya Allah.. Aku cuba lg teran.. sampai satu tahap aku rs mmg dh x mampu.. Pastu aku terdengar suara ade nurse tu kata, "Dik, ibu tk blh putus asa... Kesian kt anak tu.. lama awk mengendong.. " Pas tu aku terdengar doctor kata, ni kalau tk blh jgk kite operate je.. Haa???!!! Dah koyak teruk aku kt bwh, pastu nk operate pulak.. Oh tidakkk!!!! Aku kt aku try sekali lagi, time tu mmg aku cuba sehabis mungkin, akhirnya, baby kuar... Tak nangis dh.. Kepala panjang... Aku antara nampak tk nampak, terus tk bermaya nk bukak mata.. Ms tu pukul 1 lbh nk pukol 2 pagi.. Dorang pon jahit.. Tgh jahit2 tu pon leh aku dgr, doc tu kt tatau nk jahit mcm mana sbb koyak terok gile.. Tapi aku tk mampu n terdaya nk kt apa.. Pukol 5 pagi lbh baru abes jahit..

Kol 6 masuk ward.. Pagi2 lg kol 7 lebih nurse2 dh menjerit2 suh bgn mandi.. Aku bgtau aku br kuar kol 6 td, dorang marah blk, suh bgn dorang kt kalau x bgn cemana nk sehat? Aku pon gagah kan dii bgn jgk... betljgk, kalau aku tk kuat cemana nk jaga anak.. Anak aku di masukkan ke NICU.. sebab dh lama kt dlm dgn taik dia.. Takut terhidu kene kt paru2.. Ya Allah, selamatkan anak aku.. Kalau dia btl2 tertelan taik, seumur idup dia kan bergantung dgn oxigen..

Pg tu aku terus mandi.. dh la air sejuk.. Huhuhuh.. Mane la aku tau tk blh.. Kol 9 kuar ward, terus ke NICU.. jaga anak aku kt situ.. seminggu.. aku berpatang kt sana.. Pantang ape, mkn lauk spital tau2 je la.. redah kan aje..

Hari2 doctor amek ukuran kepala anak aku, amek darah.. Alhamdulillah, paru2 dia clear dr najis.. Tp ttp kene pantau.. Hari2 aku biodisc kan kepala dia.. doc pon terkejut dlm 2 hari kepala dia dh kembali ke normal size.. Alhamdulillah sgt2.. Baby ni kami berpakat berikan nama Muhammad Zulhaziq Merican. Active sgt2 walau seminggu kt spital...

Tapi mama dtg jgk bwk lauk ngn nasi.. Kt NICU aku leh tido ngn baby, tp org luar x leh masuk kecuali husband.. Tapi mama aku masuk je sbb dia kenal sister kt situ.. Seminggu jaga anak kt situ, katil tinggi, tmpt amek air panas jauh, dh la luka aku koyak terok.. Akibat dr itu, luka aku terbuka balik dan infection.. Aduh.. last2 aku kene masuk OT semula sbb kene bukak balik sume jahitan dn jahit semula..

Lepas 10 hari, aku kuar ward, dan terus blk ke kelang.. Bepantang kt sana.. sehari je kt sana, jahitan tebukak semula!! aduh!! mmg kene jg supaya x kene infection.. Mama suh beli creme yg idopkan tisu cpt.. last2 seminggu daging dh cantum.. Alhamdulillah..

Memang suffer gile masa melahirkan Haziq, tuhan saja yg tahu.. Tapi Haziq baik btl.. Dlm pantang x meragam.. senang jaga dia, dh la aku pantang sorang2... sbb mama keje..

Alhamdulillah.. Haziq skang pon ok.. Aku risau jgk, sbb mama kt kesan dr cara dia lahir, dgn kepala dia panjang, takut effect otak.. Takut pembesaran terbantut.. Tapi Alhamdulillah sgt2 aku bersyukur pd Allah, Haziq seorang anak yg bijak.. Dan sgt cepat belajar.. Di usia 9 bulan dah blh berjalan.. Usia 7 bulan dh tumbuh gigi, Usia x sampai setahun, mulut dh petah btl bercakap.. Mmg aku bersykur sgt2...

Skarang di usia 2 thn lbh ramai igt dia dh 4 thn.. Alhamdulillah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news