Monday, November 1, 2010

Rasa sangat kecewa....

Bila selalunya kita akn rasa kecewa? Selalunya kekecewaan itu berlaku bila kite terlalu mengharapkan sesuatu... Terlalu amat mengharapkan sesuatu.. Maka sekiranya benda yang diharapkan itu tdk berlaku kite akn amat amt amat amat kecewa... Kekecewaan yang aku sendiri hadapi? ade yg penting, ade yang berat, ade yg ringan, ade yang biasa2 aje, ade yang sederhana...

Antara benda2 yang pernah mengecewakan atau boleh mengecewakan aku :

1. Mungkin niat asal sekadar nk menguji n nk bermanja, tetapi di salah ertikan. Bukan pujukan yang dapat, ungkitan segala benda diterima.. Remuk btl hati ni.. Tatau dah nak kata apa.. nangis pon org bukan kesah.. lg mcm2 kata2 dilemparkan... Mujurlah ada insan yg merasai dan memahami betapa terluka nya aku.. Tgh aku nangis insan itu memeluk ku sambil ckp "ibu, jgn la nangis.. Haziq sayang ibu...." Dia peluk erat belakang aku.. Betapa indah nya lahir anak secerdik dan sepintar haziq.. "Ibu pon sayangkan haziq sayang.. Ibu nangis sbb ibu skt perut..."

2. Kecewa sgt dengan lelaki bernama MD ZAIN SILONG. Aik... mcm biasa dengar je kan.. Mane tk biasa dgr nya, setiap mana nama aku ditulis, nama tu pasti ada... Insan ni byk jgk la bg aku teguran, pengajaran... Walau masa zaman kanak2 dn remaja aku agak pahit sbb insan ni, tp dia ttp penyumbang besar dalam terbentuknya kromosom XX sewaktu percantuman benih utk nk lahirkan insan nama MARDHIAH HAYATI. Dia ni mmg garang dgn aku. Walau aku satu2nya XX. 2 Adik aku yg XY tu sangat di sayangi dan dimanjakan... Dr seawal umur aku 5 tahun, tali pinggang tu mmg biasa je kawan2 ngn aku kalau aku ngn XY sorang lg bergaduh. Sampai la aku besar, remaja, dewasa.. Semua apa yg berlaku aku tk pernah padam dr kotak fikiran aku.. Skarang dia ni dh tak ada ikatan dgn Mama aku, tp darah dia tetap mengalir dlm darah aku... Aku kecewa sbb ank2 aku tk pernah kenal siapa MD Zain ni. Dgr cerita anak yg br lahir hasil perkahwinan dia dgn betina yg mmg sengaja meruntuh kan masjib Mama aku mendapat anak XX jgk. Hahaha... Padan muka jgk la.. Elok2 thn depan pencen, kene la keluar keje jgk... Maklumla nk bg anak kecik ngn bini muda makan kan..

3. Benda yang aku rs sgt2 kecewa, 2 tahun aku set kt mind aku, aku nk sambung Master sbb nk jd lecturer kt uitm.. mungkin salah aku sbb kalau nk jd lecturer x semestinya kt uitm kan????? Tapi aku mmg dh terset kt pale hotak aku tu mcm tu... Mmg silap aku. Bila mana akudah abes, dan aku mohon, disebab kan pointer degree aku x smpai 3.0, maka, walau aku sambung Phd pon, sampai aku mati pon aku xkn dpt terpilih pon??? Bayangkan cemana perasaan ni? Hancur! Luluh!!! Ase 2 thn ni tonggang tebalik mcm hape.. Aku kerja, ister, ibu, dalam masa yg sama aku belajar... Aihhh.. macam mimpi je aku dpt abeskan dgn pointer 3.33.... Tapi, ase cam sia2 je... aku btl2 kecewaaaaaaaaaaaaaa.............

4. Kerja berhempas pulas.. tanpa mengira waktu.... Blk lambat, kerja xtra time kat umah.. Tapi kenaikan? Kosong! Nothing!!!! Biasa la kan makan gaji.. Tapi aku rs sgt teraniaya la!

5. Aku kecewa sbb walau aku dh abes belajar, aku masih kurang mampu menguruskan rumah 100%. Bila masa aku nk kemas kan.. Bila ade waktu itu la waktu untuk aku rs nk rehat.. Nak kt cam tongkang pecah tu x la kot.. Tp aku tatau la nk kt... Blk kerja masak, lepas masak makan, dh penat...

6. Kecewa dengan hidup? Takkk.. kekuatan aku sekarang hanyalah Haziq dan Aqilah. 2 insan ni benar2 memberi aku kekuatan untuk teruskan jgk hidup ni walau aku rasa kadan2 hampir berputus asa dengan semua benda... Abah Haziq? Dia insan yg byk bekorban dan memberi semangat pd aku.... Tapi aku pon ade bekorban jgk... Dlm perkahwinanan, pengorbanan tu bukan dr sebelah pihak je...

Tapi kadang2 aku rasa dia macam x syg kt aku, sbb dia slalu je nak marah2... Smalam g NSK ms panggil aku, dia men jentik2 je.. Aku btl2 terasa.. Aku bkn budak sekolah dia???? Sejak2 jd cikgu displin ni, ngn anak2 dan isteri pon nk garang2... Aku terasa je.. salah ke isteri terasa.. Aleh2 soalan dilemparkan.. Ntah la.. sedih sgt2.. Dalam pada aku tiada siapa2 lg dlm dunia ni nk bermanja, aku benar2 rasa sedih bila dia marah dan meninggi suara pada aku... For the rest of my life...

Aku bukan insan sempurna..
Aku terlalu byk kekurangan dan kecacatan...
Namun aku mendambakan kebahagiaan...
Aku akn sentiasa mencuba yang terbaik untuk memperbaiki diri...
Aku bekerja keras demi keluarga dan anak2..
Walau kadang2 aku rasa sgt penat dan letih..
Apa lagi yang patut aku lakukan untuk mengubat segala kekecewaan?...

1 comment:

DuD said...

mmg sometimes kita akan rasa spt dah x berdaya n giv up.
bila time dah penat n frust tu yg buatkan hati kita cepat ssensitif n terasa. Kena jentik sikit pun rs kecikk sgt hati ni..
tp kalo kita asyik ingatkan perkara kecik yg dia buat, hati kita akan jd buta utk tgk byk lagi perkara besar yg baik n bagus yg dia dah buat utk kita.
Sabar la pupu, semua tu dugaan n ujian utk kita menjd lebih matang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news