Friday, January 28, 2011

Permulaan tahun yang penuh cabaran.. Alhamdulillah...

Lama tak la lama sgt x update blog, tapi mcm2 telah terjadi dlm beberapa minggu ni.... Bermula dari Aqilah diberi main plastesin sehingga la aku sedar ms Aqilah buang air besar... Sehingga mengakibatkan kesihatan Aqilah sgt merudum dan berlarutan... Medical claim aku bulan ni saja utk satu family rm600+++ Baik aku, baik Haziq, Abah Haziq, apetah lagi Aqilah...


Namun aku memanjatkan sejuta kesyukuran, dalam pada ujian yg diturunkan Allah pd umatnya, Dia ttp memberi jalan supaya keadaan tidak bertambah parah.... Pada 18 January ditakdirkan henset tertinggal di rumah.. Kelam kabut pg tu, mana nk siapkn haziq, nk siapkn Aqilah, dgn kene keluar awal nk ke PERKESO.. Minggu ni minggu kedua UAT.. Tiba2 budak ofis call kawan aku sorang lg yg bersama2 handle UAT ni Shuhaina. Amir bgtau orang tadika call opis bgtau anak aku demam panas... Tersentap la mendengar... Tp si Amir ni lupe lak nk tye tadika yg mane, sbb aku anta Aqilah ngn Haziq tadika berbeza.. Masa tu dlm pukol 12 lbh, makanya aku mencari2 no tadika Haziq kt internet.. Aiyark.. apsal la ibu tk simpan no tadika haziq  ni...

So, sbb kelam kabut, dn terfikir abah haziq pon dh nk blk sekolah, makanya aku call abang bgtau jemput haziq, dorang call bgtau demam. Aku men agak Haziq sbb dia sebut tadika. Aqilah kn duduk taska.. Abah haziq pon terus blk.. Sbb kn fikiran aku demam panas, dn takpela abah haziq pon kan dh blk amek, aku pon g la makan... No tepon tadika haziq x jumpa2 lg.. Makan2 ase tk sedap ati je.. Pas makan naik blk ke blk meeting teruskan usaha mencari telefon tadka Haziq kt interent... At last jumpa! Aku pon call... Cikgu dia bgtau haziq demam panas dan muntah2! Haahhhh?? Og tadi haziq ok je... Aku pon terus menelefon abah haziq....

Aku call2..

Aku : Abang dah amek haziq dah? Cik gu dia kt td dia demam panas dan muntah2...
Abang : Hah? laaa... haziq ke? Abang amek Aqilah ni.... Tapi badan Aqilah pon panas..
Aku : La.. Yang call tadika haziq la bang, kan ayg bgtau amek haziq td..
Abang : Abang salah dengar la tu.. Ok2 abang amek Haziq skarang.. Kamu blh blk tk>? Tinggalkan je la keje tu kejap.. Anak lg penting..
Aku : Erkk... Aku tatau nk kata apa.. Aku kt aku cuba..

Mmg aku tatau nk wat apa, naseb baik la teman seofis aku Shuhaina ni mmg dh master projek ni.. Aku pon minta pendapat dia, makanya aku pon blk... Terus bergegas ke Klinik Nadia... On da way, hati ni tk sedap.. sedaih... Kalau la mampu seorang je yg bekerja, mmg nak aku dok rumah... Kesihatan, makan minum, keselamatan anak terjamin... Tapi apekah daya...

Sampai2 Klinik Nadia, aku dok risau Haziq, rupa2nya, keadaan Aqilah lg terok!!! Air mata ni terus je menggebeh2... Aqilah langsung tk bermaya, rupanya suhu badan nya ms tu 39.5 darjah celcius!!!!!! dia melentok je kt badan abah.. Aku panggil pon dia x larat nk pusing!!!! :( Aqilah, ibu mintak maaf... Dr Hazfizah bg ubat bontot untuk redakan panas Aqilah... Haziq dh x panas, tp dia amek gas.. Sbb dada dh berbunyi2.. Aqilah klinik refer ke KJMC untuk rawatan lanjut sbb dh complete 3 antibiotik tetapi masih demam x sembuh2... Dr Hafizah suspect kesan dr telan plastesin...

Pg2 KJMC, Pakar kanak2 Dr Syed rawat Aqilah.  Dr Syed kata, keadaan Aqilah mmg so bad, then dia nk tahan.. Alamak, KJMC tu.. bape ribu pulak?? Bukan ibu dan abah berkira sayang, tapi mmg diluar kemampuan... Sumbat lg sekali ubat bontot sbb panas dia naik semula 38++.. Aku tanya doc berapa at least kalau Aqilah masuk ward? Doc kt 4-5k.. :( Ms tu jgk aku rasa sgt menyesal tk amek insuran.. kalau tk, tkpayah pk pening2.. Terus aku minta doc tu buat kan surat refer ke Hospital Sg Buloh...

Dh sampai kt emergency Sg buloh tu, tau2 je la nk menunggu... Dorang xray Aqilah, doc kt sana pon kt, paru2 dia ade jangkitan.. Pheunomia.. :( Kesian Aqilah.... Makanya Aqilah di tahan ward...

3 hari la aku dan Aqilah berkampung kt hospital... Di hospital, risaukn haziq jgk, sbb demam dia pon on off...

Di saat ini, Alhamdulillah, semua kami beransur pulih... Haziq dan Aqilah dh tk demam panas.. Cuma kami sume tgh batuk2 sket2 je... ALHAMDULILLAh.... January 2011 pon hampir melabuhkan tirai.. sedar tk sedar.. Nampak tk keajaiban dan petunjuk yang Allah nk beri? Sekiranya abah haziq tk tersalah amek Aqilah, mungkin Aqilah dibiarkan terus demam panas, mungkin nursery x perasan sbb Aqilah benar2 lemah so mungkin dia terbaring je... masa abah haziq amek tu mmg panas dia dh 39.5 darjah celcius.. Bayang kan sekiranya dibiarkan lg? naik sehingga 40 +++ byk kebarangkalian akn terjadi, sawan demam, atau.... Nauzubillah...

Aku benar2 bersyukur Alhamdulillah... Namun, aku yakin setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news