Sunday, January 16, 2011

Bekerja di hujung minggu di minggu ke tiga..

Minggu depan UAT second cycle.. Minggu ni kami masih bertungkus lumus buat testing utk semua bugs yg dh di fixkan oleh developer.. Mmg sakit jiwa jgk jd tester ni, sbb kerja terganggu sbb menunggu developer siapkan kerja...

Selama 5 tahun aku bekerja dengan CMG ni sume kerja dah aku rasa... Bermula dengan Jr Software Developer, fix bugs2 yg minor.. Setahun lepas tu aku mula mengambil aleh the wole system utk di maintain kan.. Masa tu bermula lah cabaran... System yg dijaga leh 4 org berbeza akn dijaga oleh aku. Dan2 masa tu system ade problem. Asek hang2. Hari2 kenengadap MD. Uhuhuh... Sbnrnya base system mmg x kuat, aku kene ubah blk sume coding kt tmpt yg bermasalah.. DBA2 sume turun padang check server, kot la server prob sbb user makin tambah. Last2 rupenye table locking. Kene la ubah coding style ngn SQL statement....

Lepas setahun, aku pon berjaya mendapatkan sign off dr user.. HTAR dan HRPZ.. Alahmdulillah.. Aku and the geng pindah ke main building, konon2 kami team2 maintenance, maintance sume system2 dh siap... adalah kami dlam 7 org... Ujung tahun 2009 immediate superior kami join development projek ngn KTM, maka aku perlulah menjada team2ni. Sume2 issue, deal ngn customer, meeting, team progress, sume aku kene amek tahu..

makanya dpt la aku naik as senior software developer...

Tahun 2010 adalah tahun yg paling the bz eva.. ape nye ayat ntah.. Dgn perut memboyot, memula aku kene wat study utk prosess integration existing system kami dgn ePerolehan. Memula bos janji aku x touch coding dh! hepi la dgr, last2 during development, no choice. Tak ada org. Perlulah aku utk buat sume changes... Seingga la aku terberanakkan Aqilah.. hihihi...

Masa naik dr cuti bersalin, projek phase 1 dh nk go live. naik2 kene g BR utk setup server... Dgn pening2 lalat dan igt tk igt ape dh buat, maklumla coti 2 bln lbh la katakan... ihihih... Lepas rollout sume, ok la... so start developement second phase... Aku jgk kene wat coding.. aduh... bile nk berakhir ni...

Igt kan lps second phase siap, leh bersenang lenang sket, tp, aleh2 Pharmaniaga call mungkin projek Perkeso akn di active kan semula. So, module aku yg sket lg nk siap tu aku serahkan pd team aku, Diana..

Maka bermula projek perkeso... Requirement.. Dalam masa seminggu aku kene siapkan URS, dlm ms beberapa minggu kene siapkan SRS... Perghhh mmg btl2 stressssss... Nampak nye mmg x rehat2 la.. sbb pas ni sambung development pulak...

Dalam masa nk dpt sign off SRS, development start dh... Dalam aku kene siapkn sume, aku kene wat db design, aku jd bahan rujukan dr developer. Bz amat2... Dan hingga hari ni, adalah ahad ketiga berturut2 aku perlu ke ofis, sbb esok adalah UAT second cycle, so aku jgk la salah seorang yg perlu test depa ni.... Huhuhuh.... Letih! itu je la mampu diucapkan..

Smalam bwk Aqilah ke opis... Seb baik Aqilah x kesah sgt... berlari2 dlm walker je la dia.. ihihih..

Kesimpulan nye, aku dh merasa sebagai developer, sebagai SA, sebagai team lead, sebagai tester... So mana kah paling best??? Kalau punya cukop waktu, aku suka jd SA. Developer pon aku suka, cuma dh mls nk pikir dalam2... Paling x suka, tester? tk jgk, best jgk test system je... tp tu la, kene documentkan dan kadang2 kerja terpending sbb nunggu developer siapkn....

Pendek kata, tk ada kerja yg mudah pon... Selagi dinamakan kerja, makanya kerja la kita.... huhuhuh...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news