Wednesday, July 20, 2011

Lactose Intolerant Part 2

Kalau refer entry Lactose Intolerant Part 1, aku ada nyatakan yang Aqilah boleh minum susu anmum... Memula dulu, kawan aku ade comment, anak dia juga mempunyai masalah yg sama, di sebabkan entry itu dia jg membeli anmum tin besar... Malangnya anak beliau cirit.. Sudah mendatangkan kerugian di situ... Uhuhuhuhu... Maaf lah zuru ye... Meh jual blk stok tu pada iema..

Sebenarnya dulu, tahun 2006 aku berniat utk menulis blog konon2 nk tambah pendapatan... sbb org dok kt psl google klik2 tu... tp pastu aku rs x best.. Alang2 xde org nk baca pon blog aku ni, disini la tmpt aku melepas kan ape2 terbuku... Even suami pon tk penah tahu ape la alamat blog aku.. pendek kt xde sape2 la tau.. Cume kalau ade pon yg tersesat2 je ntah sape2 dan dr mane... Dia sentiasa beruasaha gigih mencari.. Akhirnya dia jumpa jgk.. Cheiiiss... kantoi... dia jumpa sbb aku sbb aku lupa padam archieve/history.. Ahahah... Last2 lantak ler tau pon...

Namun yg demikian, tidak pernah di duga ade yg membaca dan mengikuti perkembangan aku...rupa2nya... Dan ade yg mmg nk google pasal masalah alahan laktosa ni, dan keluar la blog aku... Ok, then aku igt xde ape ler kalau nk bace pong... Skali, disebabkan entry  Lactose Intolerant Part 1 tu, aku menerima dlm 5 email yg menyatakan masalah anak yg serupa.. dan, malang nye bila mereka beli anmum, pembaziran telah berlaku.. So sblm ade yg ramai lg terkena dan beli susu anmum untuk anak2 yg alah ni, baik aku perbetulkan.....

Alamak, rs bersalah nye lah haaaa... Sbnrnya, lps aku kegembiraan psl Aqilah minum anmum tu, semua tu tk lamaaaa... Ptt aku terus update.. ni aku igt, xde la kesan ape2... tak pasal2 org2 lain menjadi mangsa.. uhuhuh.. MIntak mangap sangat2... Macam ni sambungan nye...

Aqilah empat minum 2 tin besar je.... Masuk tin ke 3, keciritan nya makin kerap... memula xde pon kerap.. setakat berak 2/3 kali.. igt normal... tapi makin hari makin cair... bau dh mcm ms mula2 dulu... aiseh.... Kebetulan Aqilah tk sehat, g klinik sbb selsema... Sekali arung aku pon tye pendapat doc...

Doc kata kalau dh anak aku lactose intolerant, mmg x leh minum anmum... Sbb Anmum ade lactose... cuma mungkin Aqilah amek masa nk jd blk... uhuhuhuhuhu... sedih2... The aku tye, ape yang aku tgk kt pasaran, susu lactose free rata2 hanya sampai 12 bulan... Aqilah dh setahun 2 bulan.. cemana.. aku risau dia x cukop zat ke...

Doc kata tak pe... yg penting dia dpt khasiat susu.. dan yg paling penting dia makan dan dapat sumber zat yg mencukupi.. di samping bg dia multivitamin...

Makanya, skarang Aqilah sudah bertukar semula susu LF - lactose free... Dan dijadikan cerita, dan dipermudahkan oleh Nya, makanya aku jumpa susu LF yang ekonomi... Ekonomi2 pon, still mahal dr susu biasa lbh ekonomi.. Susu aqilah sekarang Dumex - LF.. Setin paling bsr 900 gram harga RM40... Alhamdulillah... Lepas bg susu tu semua, skarang poo poo Aqilah sudah pejal semula... ihihih.. Kalu tk asek melecet je....

Walau susu tu hanya sampai 12 bulan, tp dia ttp ade kebaikan susu... Zat2 tu dr pemakanan dan juga multivitamin yg di beri... Risau gak aqilah x cukop zat.. tapi, dlm risau2 tu, anak dara tu aku tgk makin cimbam dan debab... hahahah... Ade je projek nk buat.. xreti dok diam.. Same ler dgn perangai abg dia...

Begitu la al kesahnya..... Jadi sesapa yg dh terbeli Anmum aku menyusun sepuluh jari untuk memohon maaf....   Seb baik la Aqilah ade Abang dia.. So, tin ketiga yg x bape nk luak tu aku bancuh utk Haziq... Haziq x kesah ape, telan je susu ape pon... Sayaannggggg anak2 ibuu...

4 comments:

Sue said...

Anak sy juga sedang mengalami masalah yang sama, dah try susu soya tapi dia tak nak minum, baru saya tau ada jugak susu lembu tanpa laktosa ya, selama ni dok ingat kalau susu tanpa laktosa tu susu soya saja ... Tq for the info.... hahaha dah anak 4 pun masih banyak yg tak tau

Unknown said...

Anak sy sedang kene ni..br start nak campur..
Sebelum tu sustagen..ok lah ..cuma najisnya x brp pejal.x cntik..tapi x cirit..

Tukar kpd dutch lady br 2 hr ni..terus virit hbis..kesian babybumar..g klinik beli smecta..

G cr novalac...ni nak try lah ni..

Unknown said...

Anak sy sedang kene ni..br start nak campur..
Sebelum tu sustagen..ok lah ..cuma najisnya x brp pejal.x cntik..tapi x cirit..

Tukar kpd dutch lady br 2 hr ni..terus virit hbis..kesian babybumar..g klinik beli smecta..

G cr novalac...ni nak try lah ni..

DS said...

Assalamualaikum, saya rasa umur anak puan sekarang dah 9 -10 tahun, masih minum susu LF ke? BOleh saya tahu jenama apa?

Baby kami sekarang baru umur 2 bulan dan ada masalah Lactose Intolerence juga dan sekarang pakai susu NAN LF.

Saya nak tanya pendapat puan kalau nak teruskan susu or macam mana untuk umur setahun, dua tahun dan sebagainya.

Terima kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

Blogger news